Fundersam
24.04.2016
Hej Decibel!
Jag behöver ha svar på en fråga som jag har funderat väldigt länge på. När jag blir arg, stressad eller ledsen så börjar det tynga konstigt i min arm på två olika ställen. Ja tror själv det kan vara något psykiskt vad tror ni? Jag vill ha ett snabbt svar på detta fö detta händer varje da typ tack på förhand! Yolo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2016
Hej.
Jag kan inte påstå att jag vet vad det är som orsakar tyngdkänslan i din arm, men jag är ganska säker på att om det är ett fenomen som du har upplevt flera gånger - så är det nog "på riktigt". Sen är det faktiskt inte så stor skillnad om det är "psykiskt" eller "fysiskt" för det är ju verkligt för dig.
Det är ju ganska vanligt att olika saker som främst är psykiska också kan kännas rent fysiskt. Som att man är så ledsen så det värker i bröstet eller att man får "hjärtat krossat". Det handlar ju inte om att det fysiskt skulle gå sönder, men det betyder att det ju är ganska vanligt att starka känslor kan kännas också fysiskt i kroppen.
Jag tror ju sedan att människor kan reagera olika på olika saker. Vissa kanske reagerar på stress genom att få ont i magen eller diarre, en annan kanske får huvudvärk och migrän medan du får ont i armen. Konstigare än så behöver det ju inte vara. Jag kan inte svara på vad det är som gör ont i din arm eller varför just du reagerar så, men jag tror inte att det är allvarligt eller att det är någonting som är "fel".
Så försök att vara snäll med dig själv och din kropp, och fundera kanske lite över varför och vad det är som gör dig arg/stressad och ledsen nästan varje dag? Det låter som om det är på tok för ofta.
Sköt om dig!
Kram
Tessi