FYLLA
28.08.2019
Hejsan! Jag har precis fyllt 18 och ska för andra gången dricka nu på villavslutningen. Jag har druckit en gång innan då jag var 16 och blev hyfsat full av 6 cider. Nu har jag skaffat mig gin och vodka + annat. Jag undrar nu hur mycket ska jag dricka av 47% gin för att bli full?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2019
Hej.
Eftersom du är 18 år så skall jag ge dig ett alldeles ärligt svar på din fråga. Så lita på det jag säger, eftersom jag har levt dubbelt så länge som du.
Du skall inte dricka starksprit. Punkt.
Starksprit är fullständigt opålitligt, och det finns inte något sätt att på förhand veta hur mycket du kan dricka av det, i all synnerhet eftersom du inte har druckit det förr. Risken är jättestor att du häller i dig mycket mer än du tål på en kort tid, och sedan blir så full att du enbart kommer att ångra dig. Skall du alltså dricka, så håll dig till öl/cider/lonkero. Med svaga drycker hinner du bättre med, d.v.s. att du märker då du blir påverkad och kan då välja att antingen dricka en till eller låta bli. Det är också lättare att hålla koll på hur mycket man har druckit, så man vet till nästa gång ungefär hur mycket man "tål". Med svagare drycker är det också betydligt svårare att dricka sig totalt redlös, eftersom man oftast kräks då man fått i sig för mycket - vilket inte alltid är fallet med starksprit där det i värsta fall kan sluta riktigt illa.
Det är ju lite synd att du redan hunnit skaffa dig gin och vodka, men jag röstar på att du lämnar dem i skåpet och kör på svagare dricka. Du kommer antagligen inte att behöva mer än ett sixpack. Poängen är väl att du skall ha en trevlig kväll?
Det politiskt korrekta svaret på din fråga skulle givetvis vara att du inte skall dricka alls. Men eftersom du är myndig så har du också rätt att fatta ditt eget beslut i saken. Så det enda jag kan göra är att föreslå att du inte dricker starksprit. Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin skulle ha hört någon säga "åh vad jag ångrar att jag inte drack starksprit istället för cider".
Fatta ett klokt beslut.
Trevlig villaavslutning <3
Tessi