Gå ner i vikt..
30.05.2021
Hejsan!
Nu är det så att jag är på en liten diet, men inte en så sträng diet.. jag äter inget socker och inga makaroner/spagetti, inget ljust bröd och såklart ingen skräpmat. Jag håller mig mest till kyckling och sallad. Men jag äter potatis och ris. Jag motionerar inte för att jag får inte gymma eller springa pga jag har gjort kejsarsnitt för 3 månader sedan. Jag får iprincip bara vara ute på promenader och det händer inte varje dag.
Men somsagt, jag fick barn för snart 3 månader sedan, och har stått på samma siffra på vågen sen slutet av mars. Men när jag började med dieten för nästan en månad sen så har det minskat med exakt 2kg. Så jag kommer fortsätta med dieten... det jag undrar nudå är att om jag går ner t.ex. 5 kilo till, och sen slutar med min diet och börjar äta skräpmat varje helg igen, kommer jag att gå upp vikten jag gick ner?
Innan graviditeten kunde jag äta mycket av vad som helst utan att gå upp i vikt, varje helg och dagar där emellan också. Det har väl inte förändrats nu? Jag är bara rädd att gå upp mer, har ätit medicin och gått upp mycket i vikt pga det och nu graviditeten... före detta var jag underviktig.
Tack för svar

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
01.06.2021
Hej,
Du har bra tankar men det jag verkligen vill förtydliga är att du efter en graviditet inte ska ha någon brådska att "komma tillbaka", det tog ju nio månader att vara gravid och minst så länge tar det också att "hitta tillbaka" eller kanske också längre, det är nog individuellt.
Om du ammar (vilket du inte behöver göra, missförstå mig inte) så har du nu också ett högre energibehov, dvs du behöver lite mer mat än vad du gör om du inte ammar. Men jag vill också föra fram det att du inte ska ställa dig på vågen titt som tätt, låt kläderna vara de som visar hur det går. Vikten varierar ju lite hit och dit beroende på många saker och det kan göra oss frustrerade helt i onödan.
Genom att gå på diet så brukar det oftast vara så att då man slutar dieten går upp vikten igen och kanske tom mer, så kallat jojobantande, och jag gissar du inte vill följa dieten ett helt liv.
Min rekommendation är då att du istället gör några mindre förändringar i din kost som du sedan kan hålla, tex att äta regelbundet fyra-fem ggr dag och INTE äta mellan måltiderna. Men eftersom jag inte vet hur du nu äter och dricker (förutom vilka livsmedel du begränsar) är det svårt att ge individuella kostråd, men just att inte äta eller dricka annat än vatten mellan måltiderna är guld värt på alla sätt men då behöver man ju också äta tillräckligt vid måltiderna så man inte går runt hungrig hela tiden.
Med en bebis är det heller inte lätt att alltid hitta tid till att äta, då måste man vara snäll mot sig själv och tänka att det snart blir lättare, dvs lite slarv under en kortare tid är ingen fara utan helt mänskligt. Njut av bebistiden, promenera dagligen och försök äta regelbundet så ska du se att vikten kommer att stabiliseras med tiden. Du kan också äta allt men inte alltid.
Dina gener att kunna äta allt och hålla vikten har inte förändrats så jag gissar att du enkelt igen hittar din trivselvikt om du följer mina råd.
Lycka till!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare