Gasbesvär
14.09.2018
Hej! Jag har problem med gasig mage. Det luktar inte eller något, utan det är bara luft. Jag vet att jag pruttar mer än vad som är normalt, det är jättejobbigt.
Läste runt på nätet lite. Jag har förr varit allergisk mot laktos, men då fick jag diarré. Nu äter jag mat med laktos eftersom jag inte anser mig vara allergisk mot det längre.
Jag är ganska snabb med att äta upp maten, så ska försöka äta saktare. Sen står det om ifall man tuggar mycket tuggummi, vilket jag inte gör mer än nödvändigt. Dock andas jag ofta genom munnen, påverkar det?
Borde jag börja träna? Finns det någon mat man skall undvika eller börja äta för att hjälpa tarmarna eller nåt? Eller finns det något på apoteket?
Tack! desperat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej,
Då jag läser det du skrivit så tror jag att dina gasbesvär hänger ihop med laktos. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att du är laktosintolerant (det finns andra saker man kan reagera på i mjölk, och laktosintolerans syns inte alltid på tester). Jag tycker att du skall försöka hålla bort ALL laktos i tre veckor och se om det är någon skillnad. (Jag förstår att tre veckor kan kännas som en lång tid, men alltid märks inte förändringarna direkt)
Idag finns det laktosfria alternativ till nästan alla produkter, så det är inte svårt att välja laktosfri mat. Om det skulle visa sig att du får mindre gasbesvär då du håller bort laktosen så kan du även köpa laktasenzym från apoteket, det är alltså kapslar/piller som innehåller ett ämne som spjälker laktos, som man kan ta om man äter någonting som innehåller laktos. Men till att börja med så tycker jag att du skall försöka vara HELT utan laktos i tre veckor.
Alla människor är olika, så man reagerar lite olika på olika livsmedel. Men kål, lök, och stora mängder grönsaker gör ofta att det bildas mer gas. Försök att äta lite långsammare, men jag tror inte att det faktum att du andas genom munnen spelar någon roll.
Som sagt, jag tror att boven är laktos. Men om det skulle visa sig efter 3 veckor utan laktos att det inte är någon skillnad alls så tycker jag att du skall gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare, så får ni tillsammans fundera över hur ni fortsätter utredningen.
Kram
Tessi