Glidmedel
14.07.2021
Hej, onanerade just och använde aqualan salva eller va de nu heter som glidmedel eftersom jag inte hade nåt hemma. Blev lite orolig i efterhand om det är skadligt för penisen eller inte? Sen har jag också en till fråga, och for the record skall jag bara säga att jag är 18 år, så det här är lagligt, jag snusar. Har mer eller mindre konstant inne en prilla och hade det då jag onanerade, kan man bli steril av att onanera med snus i käften? Läste det någonstans för länge sen.
Tack på förhand. Pripps

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.07.2021
Hej.
Det är nog ofarligt att onanera med Aqualan. Det är kanske inte det bästa glidmedlet eftersom det inte hålls "glidigt" så länge, men det är inte skadligt heller.
Sen till snuset. Som du säkert vet så finns det INGA positiva effekter av att snusa. Inga verkningar alls som skulle göra att det är ett klokt beslut att fortsätta. Så försök gärna minska på snusandet. Kanske byta ut varannan mot Zonnic om det går? Men då det gäller din fråga, om det att du onanerar med snus kan göra dig steril så är svaret att det nog inte är någon skillnad NÄR du snusar, d.v.s. om det sker medan du cyklar eller då du onanerar - effekten på din kropp är samma. Och sannolikt finns det ämnen i snus som påverkar fertiliteten negativt, även om det knappast är lika skadligt som rökning.
Kram,
Tessi