Göra slut eller vänta
13.07.2021
Hej,
Jag är en pojke som kommer börja i gymnasiet till hösten. Jag har varit ihop med min flickvän i lite över ett och ett halft år. Jag börjar nu känna efter att vi har sovit för fösta gången just att kännslorna börjar försvinna. Jag kom dock ur förälskelsen redan ett halft år efter vi blev ihop. Jag tycker inte hon är lika snygg som då vi träffades.
Jag tycker ju om henne på något sätt men jag känner att jag vill göra slut, eller har en klump i magen. Jag vet att hon älskar mig fortfarande och att hon skulle bli super ledsen om jag gjorde slut, så det hindrar mig.
Jag skulle också vara intresserad av ny kärlek eftersom jag saknar spänningen. Jag är också orolig för att jag inte kommer hinna med henne då jag går i gymnasiet. Jag vill också hinna ha mer egen tid och tid för kompisar. Jag är lite orolig för att bli FÖR ensam också.
När jag tänker på det kan jag inte riktigt se en framtid med henne även fast det inte skett något speciellt mellan oss. Jag skulle ändå hellst undvika att förstöra det vi har skapat. Så då är frågan om jag skall göra slut i höst eller vänta och se.
Jag oroar mig rätt så mycket för vår framtid och tänker varenda dag på om jag borde göra slut. Jag vill inte fortsätta låtsas skicka hjärtan åt någon jag knappt älskar. Hjälp. Hoppas det löser sig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.07.2021
Hej,
Om du känner på det sätt som du beskriver, att du tänker på det varje dag och att du inte längre känner lika mycket för din flickvän så tycker jag att du skall avsluta förhållandet. Det är inte rätt mot henne att fortsätta låta henne tro att allting är som förut om du inte känner samma sak.
Du skriver att hon kommer att bli ledsen, vilket antagligen är helt sant. Men det att en av parterna i ett förhållande älskar den andra räcker inte för att bygga en framtid på. Det krävs att båda två har viljan att vara tillsammans. Hennes känslor är inte heller ditt ansvar - för du kan inte påverka det du känner. Det är klart att det skulle vara lättast om du bara kunde bestämma dig för att fortsätta vara kär i henne, men det fungerar ju inte så.
Försök att berätta för henne så lugnt och respektfullt som möjligt. Undvik beskyllningar. Det är trist då en relation tar slut men ni förtjänar båda två att vara i en relation med någon som VILL och känner likadant. Så för att ni skall hitta en sådan relation så måste ni först ta er ur denna.
Det löser sig.
Kram,
Tessi