Gravid och mediciner
10.11.2018
Har ätit medicinen loratadin mot allergi tidigare, idag vet jag att jag skall utsättas för saker jag är allergisk mot så slängde in en utan att tänk, efter en stund började jag fundera att ianske man inte får ta det om man är gravid vilket jag är. Stod att man inte skall ta loratadin om man är gravid, kan jag nu ha skada fostret fast jag bara har tagit en tablett?
Amanda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.11.2018
Hej,
I bipacksedeln står det mycket riktigt att läkemedel innehållande loratadin skall undvikas under graviditet och amning, men det beror främst på att man inte har kunnat göra undersökningar på hur läkemedlet påverkar fostret/barnet. Erfarenheter visar ändå att många kvinnor har använt läkemedlet under både graviditet och amning och att det inte har kunnat påvisas att det skulle ha någon påverkan på fostret eller barnet.
Så ta det alldeles lugnt bara, men undvik att använda det i fortsättningen. Tala med din läkare om det finns andla alternativ som kan användas medan du är gravid.
Sköt om er <3
kram,
Tessi