Gravid?/D-vitamin
03.10.2016
Hej! Jag har två frågor som är helt orelaterade.
1. Förra månaden hade jag vaginalt samlag för första gången i mitt liv. Vi gjorde det sammanlagt tre gånger, alla med kondom på under hela tiden. Tredje gången vi hade sex var på min mens första dag. Jag tror inte att kondomen gick sönder eller att det rann upp sperma över kanten, och den gled heller inte av, men ändå är jag fundersam. Min mens har nämligen inte kommit ännu. Vi låg med varandra den 28 augusti och det var alltså dagen jag fick min mens. Nu är det den tredje oktober. Min mens är alltid väldigt regelbunden... Jag har inte märkt av något illamående eller någon trötthet eller något annat. Sannolikheten för att jag är gravid är ganska liten va?
2. Jag har köpt D-vitamintillskott, för jag inbillar mig att det ska göra mig mindre nedstämd under vinterhalvåret. Annars är jag alltid nämligen just nedstämd under den perioden. Mår inte alls bra av att det blir mörkt tidigt och ljust sent. Kan det hjälpa tror ni? En sådan här tablett svarar för 34% av dagsbehovet, så det är inte fråga om tvådubbel mängd eller så. Egentligen kanske det bara är slösade pengar, det vet jag inte, men finns det då något jag kan göra för att känna mig mindre nedstämd? Tycker inte att det hjälper att vistas utomhus under de få ljusa timmarna. M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2016
Hej.
Bra att ni använde kondom, då behöver man inte vara lika orolig. Ibland då man har sex med kondom under mensen blir friktionen lite annorlunda än vad den normalt blir (eftersom slidsekretet, d.v.s. kroppens eget glidmedel är annorlunda än blodet). Blodet är lite "klibbigare" och då uppstår det en annan sorts friktion. Därför kan det vara bra att använda ett vattenlösligt glidmedel tillsammans med kondomen medan man har mens. (och annars också om man vill givetvis.) Eftersom ni vid alla tillfällen använde kondom så tror jag inte att du behöver oroa dig över att ha blivit gravid, dessutom hade du ju mens efter det. (sista gången ni hade sex var på mensens första dag, inte sant?) Så för att du då skulle ha kunnat bli gravid så skulle det ha krävt att du hade en extra ägglossning trots att du hade pågående mens OCH att kondomen inte skulle ha funkat. Så sammanlagt låter det som väldigt sannolikhet för att du skulle ha blivit gravid. Men om du inte ännu heller har sett skymten av mensen så testa dig, så kan du vara lugn efter det.
Det är ju helt vanligt att mensen kan hoppa lite hos unga tjejer, men jag förstår att det känns jobbigt att hoppet sammanfaller precis med att du började ha vaginalt sex.
Jag tycker att det låter alldeles bra att du tar D-vitamin tillskott. Alla som bor här uppe i norden borde göra det eftersom vi inte får i oss tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret. Åtminstone börjar du inte må sämre av det. Det kan hända att det inte räcker med solljus för att fyla på dina D-vitamindepåer under vinterns ljusa timmar, men jag tycker ändå att du skall fortsätta att "utsätta dig" för ljuset och kanske gå ut på en promenad medan det är ljust, eftersom också regelbunden motion hjälper till att hålla humöret uppe. Så är det viktigt att sova och äta tillräckligt, och att man gör saker som är roliga fast det är vinter. På sommaren lever vi ofta ett mycket mer aktivt liv än vi gör på vintern (vi går till stranden, är ute med kompisar och äter glass, åker på utflykter, går på picknic o.s.v. Det är viktigt att komma ihåg att försöka unna sig någonting extra på vintern också, annars kan vem som helst bli nere.
Sköt om dig!
Kram
Tessi