Gymnasium
30.09.2022
Hej! Jag går i nian och jag har stress för jag har ingen aning om vart jag vill efter nian. Jag vill till något gymnasium men ingen aning om vart. Jag idrottar på hög nivå och vill även hinna träna så jag tror jag tar gymnasie på 4 år men vart ska jag gå!? Och vad gör jag efter gymnasie? Det känns som att inget yrke intresserar mig. Forskare, polis, kemist, lärare eller fysioterapeut? Ingen aning något ditåt kanske men alla är ju så olika. Förut har jag tänkt att det nog löser sig att jag någon dag kommer på precis vad jag vill göra men snart skall vi ju söka in till gymnasie. Ballerina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2022
Hej,
Du skriver att du idrottar på hög nivå och gärna skulle vilja fortsätta med det medan du går i gymnasiet, så därför tänker jag förstås att det självklara om du kan tänka dig att flytta skulle vara att studera vid Vörå Idrottsgymnasium. Där är studierna planerade för att passa just sådana som dig, som vill hitta tid att både studera och idrotta på en hög nivå. Men kanske det skulle vara bra om du började med att diskutera saken med din föräldrar, för att ta reda på vad de har för tankar, och om det alls skulle vara ett alternativ att du redan nu flyttade hemifrån och bodde på internat.
Genom studiehandledaren i skolan kan du ta reda på om det finns andra alternativ som skulle passa. Jag förstår att det stressar dig att tänka på saken men jag tror att bara du diskuterade saken med dina föräldrar och med studiehandledaren så skulle det kännas lugnare. Och fördelen med att gå på gymnasium är ju att du får några år till på dig att fundera över vad du vill göra efter det. För lång ifrån alla är beredda att fatta beslutet om "vad de skall göra resten av livet" då de är bara 15.
Så slappna av, tala med dina föräldrar och boka en träff med studiehandledaren. Det kommer att lösa sig!
Kram,
Tessi