Hej
27.07.2021
Hej!
Jag har en del finnar och haft det nu under 1 år tid, det går mycket i perioder när det kommer mer och mindre men jag blir aldrig av med det helt. Jag har varit till en hudläkare och fick några krämer men det var inget för mig. Jag har även funderat på att börja använda preventivmedel men får ej äta p-piller pga olika saker. Skulle vilja ha hjälp med min akne och samtidigt ha ett säkert preventivmedel förutom p-piller.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.07.2021
Hej,
För att fundera på preventivmedlet så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen vid din hvc. Du skriver att det finns någon anledning till att du inte kan äta p-piller, och eftersom jag inte vet vilken det är så är det bäst att du tar upp det med en barnmorska som kan gp igenom vilka alternativ som finns.
Vissa hormonella preventivmedel har en positiv effekt på hyn, men tyvärr kan det vara precis samma hormonella preventivmedel som du inte kan använda (beroende på vad som är anledningen alltså). Men börja med att besöka barnmorskan och berätta även om problemen du upplever med din hy - så kan hen ta ställning till saken. Vid behov kan ni boka en läkartid.
Kram,
Tessi