Hej decibel
16.02.2016
Hej, kan jag ha urinvägsinfektion när jag på mårgonen har svårt att kissa och det känns som att jag inte får ut allt urin. Det är inte bara på nårgonen utan jag känner nog av det varje gång jag kissar och det känns som att det sticks i urinröret och lite irritation. Vad skall jag göra? Thu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2016
Hej.
Har det pågått länge eller börjat nyligen? Har du haft urinvägsinfektion tidigare? Det finns flera frågor som jag skulle behöva få svar på för att bättre kunna svara på din fråga. Men nu får vi utgå ifrån det du skriver :)
Det låter nog om du kan tänkas ha urinvägsinfektion. Om du nu har blivit sämre sen du skrev frågan, om du t.ex. har ont i korsryggen eller feber så skall du genast gå och tala med din skolhälsovårdare eller ringa hvc så att du får lämna ett urinprov och få en antibiotikakur. Men om det är så att det fortsätter likadant, att det svider lite då du kissar men inte annars känns besvärligt så tycker jag att du skall försöka dricka så mycket som möjligt, både vatten och gärna sura drycker (t.ex. tranbärsjuice eller lingonsaft) och ta mycket C-vitamin. Då kan det hända att situationen löser sig med bara "hemma knep" genom att du spolar urinvägarna rena, men dessa fungerar bara om inte infektionen ännu har hunnit bli så allvarlig. Om du känner värk hela tiden eller kisset är grumligt eller blodblandat så måste du gå och tala med din hälsovårdare eller hvc.
Olika människor är lite olika benägna att få urinvägsinfektion, vissa får det lätt och andra får aldrig några problem. Men det behöver inte betyda att du har gjort någonting fel.
Kram
Tessi