Helt fri från självskadande
10.07.2019
Jag har skurit/rispat mig till och från i snart 2 år. Det har varit ett sätt att slippa psykisk smärta. I nuläget gör jag det mycket sällan, Jag hade int skadat mig på 4 månader men så mådde jag dåligt i kväll och då kunde jag bara inte låta bli så jag skar mig. Dethär är problemet, hur ska jag bli helt fri från skiten? Jag gör ju det jätte jätte sällan men det händer ju ändå ibland, hur ska jag kunna sluta helt? Förtvivlad

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.08.2019
Hej!
Ber hemskt mycket om ursäkt för att du fått vänta på svar så länge!
Tänk på hur långt du kommit! Min första fråga är har du någon som du kan prata med? En vän, förälder, någon annan vuxen eller någon psykolog? Det vore viktigt att du får prata om hur du känner och mår. Det är inte ditt fel att du mår dåligt. Hur du mår är viktigt och du är viktig.
Nu när skolan börjar skulle jag vilja be dig att gå och tala med din skolhälsovårdare eller kurator. Kom ihåg att du behöver inte skämmas över ditt självskadebeteende. Om du känner att du det är svårt att prata om hur du känner och tänker, skriv ner det. Be sedan den du väljer att prata med att läsa igenom det. Våga be om hjälp!
Ta hand om dig!
Kram, Ida