Hjälp
25.09.2021
Hej! Jag hade panik i sommrast och visste inte vad jag skulle göra när jag inte började novia mm. Så då skaffa ja en lägenhet i vasa å ja ha inte varit där något å inte känner för att vara där. Kan jag säga upp den eller måste jag ha den 12 mån.
En till fråga kan jag anmäla mig till fackets arbetslöshetskassa? då jag nu inte har jobb? Är det ok då att ändå hoppa in o. Jobba? Panik

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
TE-byråns representant Torbjörn svarar
Ungdomsinformatör Kix svarar
04.10.2021
Hejsan!
Ursäkta att ditt svar har dröjt, vi behövde pussla ihop det från lite olika experter så därför tog det en liten stund. Hoppas du fortfarande kollar här så du hittar det!
För det första om hyresavtalet, så har Tessi kollat upp följande med infofinland.fi:
Ett hyresavtal som är tidsbestämt (t.ex. 12 månader) kan inte sägas upp mitt i. Så om du är säker på att du inte vill bo kvar så kan du försöka diskutera saken med din hyresvärd och se om hen går med på att du flyttar ut tidigare, men eftersom ni skrivit kontrakt på att du skall bo kvar i 12 månader så har din hyresvärd juridiskt sett rätt att förvänta sig att du betalar hyran för 12 månader. Men som sagt, prova prata med hen.
Om arbetslöshetskassan svarar vår expert Torbjörn så här:
Hej, bra att du funderar på att gå med i arbetslöshetskassan. Det lönar sig att gå med så fort det är möjligt, eftersom det krävs 26 veckor med minst 18 timmars jobb per vecka för att kunna få ersättning.
För att kunna gå med i kassan behöver du ha ett jobb, en anställning med lön krävs. Det går att gå med direkt när du har jobb alltså, även som studerande är det möjligt.
HÄR är lite info om hur det går till och vem du kan kontakta för att fråga mera om du vill. Kolla speciellt under delen som heter "Hur går man med i en arbetslöshetskassa?".
Lycka till!
Mvh, Kix, Tessi, Torbjörn