Hjälp - hon är gravid!
28.04.2021
Hej! Vilka rättigheter & skyldigheter har killen om en tjej blir gravid? Är killen "på kroken" t.ex. ekonomiskt eller på annat sätt, eller är det möjligt att helt bortsäga sig allt som har med barnet att göra? Bådas livssituation är inte passliga för detta nu, och tjejen har lite andra hälsoproblem (se hemliga rutan) som gör det hela ännu knepigare. ._.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2021
Hej,
Då en tjej är gravid är det alltid hennes beslut om hon vill behålla barnet eller inte. Killen kan givetvis ha en åsikt och säga den, men det är hon som fattar det slutgiltiga beslutet. I ert fall får jag känslan av att ni tidigare var överens om hur situationen skulle lösas, men att hon nu har ändrat sig. Det jag är fundersam över är att hon borde kontakta en läkare som kan ta ställning till hennes hälsotillstånd, eftersom du nämner flera faktorer som kan påverka fostrets hälsa. (då avser jag inte diagnoser utan medicinering).
Du undrar vilka dina rättigheter och skyldigheter är. Om vi antar att hon behåller barnet och ni är säkra på att det är du som är fadern så tror jag i de flesta fall att det är bra om även pappan är så involverad som möjligt. Även om det just nu känns otänkbart att du skulle vilja vara delaktig så är det möjligt att det förändras med tiden. Det är en stor sak att bli förälder, i bästa fall är det ju önskat - men bara för att ett barn är oplanerat måste inte heller innebära att det "bara blir problem".
I något skede kommer det att bli aktuellt att bekänna ditt faderskap, detta kan göras på mödrarådgivningen. Det är då du som erkänner faderskapet och mamman som godkänner ditt erkännande. I vissa fall görs erkännandet hos en barnatillsynsman. Om mamman har vårdnaden om barnet - d.v.s. barnet inte bor alls hos dig så kommer ni efter att barnet har fötts att göra upp ett underhållsavtal, i vilket det fastställs hur mycket underhåll du är skyldig att betala. Avtalet har antingen fastställts genom social- och hälsovårdsnämnden eller genom domstolsbeslut. Skulle din egen ekonomiska situation vara sådan att du inte förmår betala hela den summan så kan FPA betala en del av den.
Barnet har rätt att ärva dig, och sina släktingar från din sida.
Jag förstår att du är tveksam inför den situation du befinner dig i just nu. Först och främst tycker jag att tjejens hälsotillstånd borde undersökas för att vara säker på att både hon och fostret mår bra. Sedan tror jag att det skulle vara bra om du själv talade om saken med någon, det är egentligen inte avgörande vem det är, huvudsaken skulle vara att du fick fundera igenom saken från många olika vinklar. Kom ihåg att de myndigheter som är inblandade både under graviditeten och efter att barnet har fötts finns där för att hjälpa till, inte för att orsaka problem. Det är ju inte tänkt som ett "straff" att du skall betala för barnet, däremot är det ett sätt för dig att ta ansvar för någonting du har varit med och skapat.
Tänker du på saken från barnets perspektiv så har du en ytterst avgörande roll, i det skede då barnet föds alltså.
Försök att hålla huvudet kallt och prata med människor du litar på för att få bolla tankar. Du är långt ifrån den enda som gått igenom en liknande situation.
Här hittar du information om hjälpen du kan få av FPA. Här hittar du information om fastställande av underhållsbidrag, och här om lagen om underhåll för barn.
Ta hand om dig.
Kram,
Tessi