Hjälp mej
20.04.2021
Jag har varit ihop med en kille i lite mer än ett halv år. I början kändes allt så fantastiskt och när jag nu får komplimanger eller gulliga jester känner jag inget speciellt och vet inte om jag saknar honom när jag varit ifrån honom ett tag. Tidigare kunde jag planera bröllop i mitt huvud och se oss flytta in i egen lägenhet men jag känmer nu att jag inte alls kan vara säker på att något sånt sker i frmatiden. Han var verkligen min räddare i nöden och är det bästa som hänt mig. Vet bara inte om jag älskar honom längre. Varje gång jag tänker på det gråter jag i timmar och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Han är som den bästa av vänner man kan ha. Vad ska jag göra? MK

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.04.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att det känns jobbigt i din situation – å ena sidan tycker du att din kille är helt underbar, men å andra sidan så funderar du om dina känslor är tillräckliga och du önskar du kunde känna starkare eftersom han är så bra person.
Det som jag först vill säga är att det här inte är något som du måste göra ett beslut i just nu, det är okej att låta det ta tid och se vad som händer, ta en dag i taget liksom. Så länge som ni ändå trivs tillsammans och inte gör varandra illa så är det inget som är bråttom att behöva bestämma, ta dig tid att reda ut vad du känner. Ni är ändå unga, så det är på det viset ingen stress att det JUST PRECIS NU inte känns som att du kan se att ni ska flytta ihop – för det är inget nån av er behöver fundera på på ett tag ännu.
Men med det sagt så är det ju klart att det ändå är jobbigt för dig att du känner som du gör just nu, och att du behöver få klarhet i det (för bådas skull) – men jag menar bara att du inte behöver känna att det är bråttom att göra det.
Uppenbarligen så tycker du ännu väldigt mycket om honom, för annars skulle du inte gråta så mycket över saken. Det är hur du tycker om honom som är frågan.
Nykärlek och förälskelse är starkt och allt känns underbart och pirrigt, efter ett tag är det naturligt att de här känslorna förändras och man behöver orientera sig i förhållandet på nytt – vad känner man och vad är man i den här nya fasen. Det kan kännas förvirrande och nästan lite tomt ett tag när förälskelsen lugnar ner sig. Ibland finner man att känslorna övergår till en djupare sorts kärlek, som inte är lika pirrig men som gör att man vill vara tillsammans ändå för att kärleken rotat sig djupare än pirret. Ibland konstaterar man att det bara finns vänskapliga känslor kvar när förälskelsen satt sig. (Och ibland kan det till och med gå så att man funderar vad i hela fridens namn man tänkt med när förälskelsen går ur och man ser den andra personen i ett helt nytt ljus.)
Jag vill påminna om att förhållanden kan vara fina och lyckade även om de tar slut. Media, såsom film, lyfter ofta (och felaktigt) upp att det är de förhållanden som varar livet ut som är de lyckade, men faktum är att varje förhållande har sin tid i livet och kan vara mycket vackra och givande, även om känslorna och förhållandet i nåt skede tar slut. Människor ändrar med åldern, mognar, och ibland gör man det åt olika håll så att kemin inte längre funkar. Det betyder inte att förhållandet varit misslyckat, bara att det hade sin plats i ens liv, men att det blivit dags för ett annat kapitel.
Som sagt, ge det här lite tid och låt dina känslor ”sätta sig”. Om det här håller i sig så borde du så småningom också ta det till tals med din pojkvän. Jag rekommenderar att du tar det till tals innan du ”bestämmer dig”. Alltså att du också ger er tid att fundera på det här tillsammans. Det här kan kännas svårt att ta upp, men det är det rätta mot din pojkvän – för tänk om du bestämmer dig för att göra slut, om han inte alls har vetat att du går runt och funderar på sånt här så kommer ju det komma som en blixt från klar himmel för honom, och det kan lämna mentala sår på ett annat sätt än om ni först får chansen att fundera på problemet tillsammans. Kommunikation kan göra under, så det kan hjälpa också för dig att veta vad du vill efter att ni diskuterar det.
Lycka till! Oavsett hur det går så önskar jag er båda allt gott i livet <3
Kram, Kix