Hjärtat slår i otakt?
08.07.2015
Hej! På sista tiden så har det varit så att jag har ibland, utan någon vidare anledning, plötsligt börja känna av hur mitt hjärta dunkar. Det känns ända upp i halsen och ner i diafragman (väldigt obehagligt) och då jag testar pulsen så slår den inte i takt, utan det är mest bara dunkdunk-dunk....dunk, dunk....dunkdunkdunk.....dunk, väldigt ojämnt. Sen slutar det nog efter en stund. När jag var yngre hände det ibland, inte alls ofta, men nu har det börja hända väldigt ofta, åt minståne två gånger i veckan. Jag får inga kroppsliga problem av det, jag har inte svårt att andas eller blir yr eller nåt, men det är väldigt obehagligt och jag bara undrar om det kan vara farligt, om det är normalt? Jag har väldigt dålig kondition men jag har börjat träna mera på sista tiden och jag har nog varit i dåligare skick förut, och då har jag inte haft detta problem. Hjälp! Julez

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2015
Hej Julez!
Vet du, jag skulle nog säga att du borde fara till akuten, alltså samjouren tex vid Vasa Centralsjukhus, nästa gång det där händer, så att de får kolla upp ditt hjärta. Det kanske överhuvudtaget skulle löna sig att boka en läkartid för att se om det är något med hjärtat. Visst kan de flesta få hjärtklappning och det är obehagligt, men allt med hjärtat lönar det sig alltid att kolla upp. Jag menar inte att skrämma upp dig nu, men åtminstone för säkerhets skull skulle jag vilja att du gick till en läkare, visst?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott