Hoppa över mens qlaira p piller (svara snabbt)
18.09.2021
Hej! Jag ska ta dom röda piller snart i qlaira p piller kartan vilket gör att jag får mens men undrar bara om man kan hoppa över mensen på nått sätt? Har sett att den helgen jag ska få mens är lite fel tillfälle så skulle helst vilja hoppa över den denna månaden. Men hur gör man? Är man ändå skyddad från graviditet fast man gör så? Och om man då hoppar över dom röda och vita pillrerna ska man då bara börja direkt att ta dom andra eller ska man vänta några dagar? Behöver akut svar!!! .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.09.2021
Hej,
Att flytta sin mens med Qlaira är inte riktigt lika lätt som med andra piller. Med nästan alla andra piller är det bara att hoppa över sockerpillren och fortsätta direkt på nästa kartas aktiva piller men Qlaira har olika styrka på olika piller och därför kan man inte äta dem hur som helst.
Så nu då du vill flytta på din mens så skall du Hoppa över de sista fyra pillrena på din nuvarande karta (två mörkröda och två vita) Och hoppa direkt till piller åtta på nästa karta. Med andra ord skall du inte ta de första sju pillrena på nästa karta (två gula och fem ljusröda). På detta sätt kan du hoppa över mensen så att den (förhoppningsvis) kommer först tio dagar senare.
Ibland kan man få mellanblödningar, men vi håller tummarna för att det funkar problemfritt för dig. Bara du gör på det sätt som jag skrev här ovanför så är du skyddad även om du flyttar mensen.
Kram,
Tessi