Hur har man sex?
30.04.2021
Hej! Detta är en pinsam fråga men jag är oskuld och har flera gånger hamnat i situationer som har kunnat leda till samlag. Dock har jag alltid avbrutit dessa situationer då jag inte känt mig redo och för att jag inte vetat hur man ska göra.
Nu har jag av någon anledning börjat bekanta mig med sexleksaker etc och har också tänkt beställa en vibrator.
Nu har jag skaffat pojkvän så samlag kommer rätt naturligt. Jag är dock oskuld (tros min ålder :)) och skäms lite över det, fastän jag vet att det inte är något att skämmas över.
Hur har man samlag? Alltså t.ex. om jag som flicka ligger under i missionären, ska jag röra mig emot min partner då han trycker sig mot mig, eller ska jag röra mig ifrån honom?
Tacksam för svar! 123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2021
Hej,
Jag tycker att du har gjort helt rätt, man skall inte ha sex om man inte känner att man vill göra det. Det är aldrig rätt om man känner sig tvingad till det. Hellre väntar man på rätt tillfälle än har dåligt sex.
Jag tror att det kommer att kännas helt naturligt hur du skall "göra" sen då det är dags. Så om du t.ex. ligger under honom så är det primärt han som rör på sig, men du rör dig på ett sätt där du möter honom då han stöter in i dig. (stöter får det att låta hårdare än jag menar, jag menar att ni pressar er mot varandra.)
Tänk på att människor har haft sex i alla tider, också utan någon som helt sexualundervisning, så jag tror att bara du tar det alldeles lugnt så kommer din kropp att veta hur den skall göra. Det finns inte heller direkt någonting "rätt" eller "fel", utan poängen är att ni rör er på ett sätt som känns skönt.
Precis som du skriver så är det ingenting att skämmas över att du inte har haft sex med en partner ännu. Jag tycker att du först och främst skall känna efter vad du vill göra och med vem. Sex är inte ett självändamål utan poängen är att det skall kännas bra.
Jag hoppas att din partner är någon du litar på, och att ni tillsammans kan ta reda på vad som känns skönt. Sex är inte ett "prov", man skall inte bevisa vad man "kan" utan ge och ta emot njutning.
Lycka till!
Kram,
Tessi