Hur länge tar det innan jag fått min andra mens?
20.07.2021
Hej! I januari fick jag min första mens, men den varade bara i en kväll och blödde väldigt lite. Nu har det gått 6 månader sedan och jag funderar hur länge det kan ta förrän jag får min andra mens.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2021
Hej,
Precis som du säkert har hört så kan mensen vara väldigt oregelbunden i början, och det är inte ovanligt att den dyker upp en gång och sedan är borta i flera månader. Det skulle vara lite lättare att svara på din fråga om jag visste lite mer om dig, t.ex. om du tränar mycket och vad du väger i förhållande till din längd.
Normalt brukar man inte börja undersöka varför mensen är borta förrän den varit borta i ett halvår - just för att det är så vanligt. Oftast betyder det inte heller att någonting är fel utan det bara blir så. Jag tycker att du skall ta det alldeles lugnt ännu så länge sommarlovet varar, men då skolan börjar igen så kunde du gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare. Eftersom hon kan se dig och ställa frågor till dig så kan hon då ta ställning till huruvida ni borde boka en läkartid åt dig eller om ni skall fortsätta vänta i lugn och ro.
Ta ingen stress utan försök njuta av sommaren <3
Kram,
Tessi