Illamående
23.04.2019
Har haft konstant illamående nu några dagar som jag inte vet vad det beror på, hur mycket/lite jag äter spelar ingen roll. Vad kan detta bero på? Detta är ett återkommande problem jag har och det är så sjukt irriterande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.04.2019
Hej,
Det är nog jättesvårt att veta vad ditt illamående beror på. Det kan finnas massor med olika anledningar till det, men för att veta mer om vilken anledningen är i just ditt fall så borde jag veta med om hur och vad du äter, och ditt hälsotillstånd i övrigt. Lättast skulle det kanske vara om du gick och diskuterade saken med din skolhälsovårdare så kan hen ta ställning till situationen.
Men precis som du själv skriver så handlar det mycket om vad man äter, hur mycket och hur ofta och vad maten består av. Likaså kan det orsaka illamående om man dricker mycket kaffe/te eller energidrycker. Du skriver att det är återkommande, vilket får mig att fundera lite på dina magsyror och om det kan finnas någon obalans där. På apoteket kan du köpa brustabletter som heter Ranixal, dessa kan du testa. De hjälper vid den typen av illamående som orsakas av för mycket magsyror. Tabletten läggs i vatten och sedan dricker man det, det smakar inte gott men om det är magsyrorna som är problemet så hjälper det ganska effektivt. OM det skulle visa sig hjälpa så är det också någonting du på sikt kan försöka kontrollera genom det du äter, men problemet med magen i största allmänhet är att det inte alltid är lätt att veta axakt vad det är som orsakar olika reaktioner - och att man ibland kan "komma undan" med att äta "fel" och andra gånger inte. Det du skrev i hemliga rutan får mig också att tänka att ditt illamående kan ha samband med dina magsyror.
Men många andra saker som sömn, användning av tobak eller snus och för litet näringsintag kan också leda till illamående. Så det är helt enkelt inte så lätt att veta på basen av den information jag har om dig. Eftersom du skriver att det är återkommande så kan vi anta att det inte är en släng av magsjuka, men sånt är ju också i omlopp och alltid betyder det inte att man kräks eller har diarré utan det kan också ta sig i uttryck i "bara" illamående.
Jag tycker att du skall testa med Ranixal, följ anvisningarna i förpackningen. Men om det inte hjälper så borde du gå och tala med din skolhälsovårdare eller med en läkare som kan ta ställning till saken.
Jag tror inte att det är ett allvarligt fel, och jag tror nog att det går att lösa.
Kram
Tessi