Inget intresse
13.06.2018
Hej.
Jag har märkt att jag är inte som mina vänner när det gäller sexualitet och romans. De drömmer om att hitta en partner de kan göra sexuella och romantiska saker med. Skaffar tinder, går på barer för att ragga osv. När vi ser på romantiska filmer drömmer de sig bort och önskar att de skulle hitta en partner som den i filmen. Ni vet, typiskt ungdomsbeteende.
Men jag gör inte det. Aldrig gjort. Aldrig velat göra sexuella eller romantiska saker med någon, inte ens med de jag varit kär i och jag har varit kära i flera. Även om jag fick veta att han också var kär i mig fortsatte jag att leva mitt liv utan att bry mig det minsta. Nu undrar jag att vad det är för fel på mig. Jag har hört om att om man har för lite av något visst ämne kan det påverka ens sexlust, hur testar man sådant? Jag är väldigt underviktig, det påverkar säkert. Sedan mitt bristande intresse på romantiska saker, kan det månne vara någon... undermedveten rädsla jag fått av män som behandlat mig fel? Så vad skall jag göra? Läkarbesök och terapi?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2018
Hej.
För det första vill jag påpeka att jag inte tror att det är något "fel" alls med dig. Du är helt perfekt. Man hör ofta uttrycket att "alla är olika", och det kan kännas jättebanalt men så är det ju. Vi ÄR olika, det betyder inte nödvändigtvis att en sak är rätt och en annan fel - utan bara att vi vill olika saker och att en sak som känns rätt för en person inte behöver kännas rätt för en annan.
Ja, det kan säkert vara möjligt att din undervikt påverkar dina hormoner i viss utsträckning och därmed också hela könsdriften, men det är ganska svårt att veta. Har din pubertetsutveckling annars varit "normal" och din mens kommit igång o.s.v.? Om du funderar över dina hormonnivåer så kan man till en del kolla upp dem med t.ex. blodprov. Då kan du vända dig till en läkare och be om remisser. Du kan förklara alldeles som det är att du inte har något som helst intresse för sex och därför vill kolla upp att allt är som det ska med dina hormoner.
Saker du kan fundera på själv är om du nån gång blir sexuellt attraherad av någon? Blir du nån gång kär? Kan du se dig själv i en relation med en annan person (kille eller tjej). du skriver att du har varit kär, men att du inte har intresse av att ta saken längre än så. Och det är helt okej! Man måste inte göra det. Man kan njuta av känslan av förälskelse utan att känna att man måste bli ihop med personen. Ibland handlar det precis som du skriver om att man av en eller annan anledning inte är redo för ett förhållande, så det är någonting som kan ändra med tiden. Men det måste inte heller göra det. I vårt samhälle lägger vi (onödigt) stor vikt vid att meningen med livet skulle vara tvåsamhet, vilket jag inte alls tror att är idealiskt för alla personer.
Så finns det ju personer som inte upplever sexuella känslor i den form att de skulle drivas till att inleda ett förhållande med någon. Man känner helt enkelt inte den typen av känslor. Då talar man ofta om asexualitet. Personer som är asexuella brukar oftast inte uppleva situationen som jobbig själva, kanske mer att samhällets attityd till dem är jobbig eftersom alla andra förväntar sig att man har samma önskan att ha sex. Asexuella personer kan också bli förälskade, och ha relationer - men relationerna bygger då inte på sex, åtminstone inte från ens egen sida. Sen är det ju upp till var och en, och upp till parterna i förhållandet att avgöra om man ändå har sex ibland för att den ena har starkare drift än den andra. Sex behöver ju inte vara obehagligt för en asexuell person heller, men upplevs inte heller som en drivkraft eller ett behov.
Jag tycker att du skall ta det alldeles lugnt och inte känna nån press. Acceptera att du känner som du gör just nu, om det förändras så får du ta det då, och förändras det inte så är det helt okej. Bara för att alla andra upplever sitt sökande efter en partner som en stor grej, så måste inte du göra det.
Många kramar
Tessi