Instängd inuti
13.03.2019
hej efter sportlovet nu så har jag börjat må dåligt (kanske för skolan har börjat) men jag tänker inte alls på skolan det är liksom inte det. Jag känner mig som att jag är instängd och får panik , går ut men det känns som det är hjälpsamt. Jag kollar på serier lyssnar på musik men det hjälper inte. Det är som att jag är orolig hela tiden.. sara

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.03.2019
Hej!
Ibland hittar man ingen orsak till varför man mår dåligt, utan man kanske bara har en period när man är lite mer nedstämd och humöret är sämre. Det är helt okej att det är så ibland. Det är bra att du försöker hitta saker som kunde hjälpa för att du skall må bättre, fortsätt med det men kom ihåg att inte sätta allt för stor press på att det måste ske direkt att du känner dig bättre. Stressa inte dig själv.
Vissa människor behöver rutiner dagligen, medans andra kan klarar det bättre av att alla dagar ser olika ut. Se över din dag, sover du tillräckligt (9 h)? Äter du tillräckligt? Får du vardagsmotion? Umgås du med människor som du tycker om? Vilar du? Alla dessa saker så hjälper din kropp och hjärna att må bra under dagen.
Jag skulle vilja att du pratar med dina föräldrar eller kanske en kompis om hur du känner och mår. Ibland när man får prata av sig och diskutera med en nära vän så kan det kännas som en sten faller från axlarna.
Ta hand om dig!
Kram, Ida