Känsla i magen
14.08.2016
HejNär jag går till skolan så fr jag någon konstig känsla i magen o blir helt spänd i magen o mår typ illa. På lektionen, maten i duschen i skola. Jag får däremot inget när jag är på rast eller vi gör något på idrotten. Va e de för fel? Erik

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.08.2016
Hejsan Erik.
Det är svårt att veta exakt vad det kan bero på men det finns några alternativ som kanske kan vara en orsak. Har du kollat att du tål laktos? Eller månne det kunde vara en orsak? Man kan få överkänslighet sådär mittiallt fast man inte haft tidigare. Du kan kolla om du är överkänslig mot laktos med ett test hos skolhälsovårdaren. Eller så kan du testa själv genom att lämna bort såna produkter som det inte går att välja en laktosfri variant av. Om du mår bättre och inte har de här bevären så kan det vara orsaken.
En annan orsak kan ju vara att du inte riktigt trivs i skolan, under lektionen. Kaske det finns något mera där? Är du orolig över något, eller känns det inte bra och trevligt i skolan? Hur har du det med kompisar? Allt sånt inverkar mer än man tror. Om det är något där hemma som inte är bra, eller om man gjort slut med flick- eller pojkvännen. Fundera genom om det finns några sådana orsaker.
Mitt förslag är att du bokar in dig till skolans hälsovårdare som kan ta tester och se att det inte finns någon medicinsk orsak. Om de inte hittar något kan det vara skäl att gå vidare till kuratorn och fundera om det är något som trycker dig som kan vara osaken.
Onödigt att du ska gå omkring och må dåligt, då det säkert finns hjälp att få.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av hälsovårdaren Tessi