Kissade på mig
24.11.2019
Hej,
igår kissade jag på mig för första gången sedan jag var ett barn. Jag var på jobb, gick på toan en gång under skiftet och efter det drack jag kanske två glas vatten. När jag promenerade hem blev jag plötsligt otroligt kissnödig från ingenstans, hade cirka 5 minuter kvar att gå tills jag var hemma och det var verkligen outhärdligt. Jag trodde jag skulle klara mig men när jag väntade på hissen i huset kissade jag på mig?? Det kom inte ens så mycket, tycker jag. Undrar nu vad detta kan bero på, vad är det för fel på mig? Det är ju en sak om jag skulle ha druckit flera liter vatten och inte slippa på toa på flera timmar, men att de kom från ingenstans och jag inte ens kunde hålla mig i 5 minuter. Förra veckan hade jag urinvägsinfektion, tog ingen antibiotika, kan det ha med saken att göra? Polka123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2019
Hej.
Det att du blev akut kissnödig och inte kunde hålla dig trots att du inte hade druckit speciellt mycket har antagligen rätt mycket att göra med din urinvägsinfektion. Du skriver att du hade urinvägsinfektion som inte blev behandlad, och min gissning är då att du inte är riktigt återställd från den.
Jag föreslår att du går till hvc för att lämna ett urinprov så att vi får reda på om infektionen fortsättningsvis är så aktiv att du behöver behandlas. Ibland kan man klara sig med "blotta förskräckelsen" om man börjar motarbeta infektionen i tid (genom att dricka mycket, kissa ofta och äta mycket c-vitamin) men om infektionen på allvar fått fotfäste redan så måste den behandlas med antibiotika för att gå över. Annars finns risken att infektionen stiger upp till njurarna och då är det en betydligt större sak att behandla.
Ring hvc, drick mycket och kissa ofta. Oroa dig inte över att du kissade ner dig, jag tror inte att det kommer att hända igen bara du blir kvitt infektionen.
Kram
Tessi