Kix 23
30.06.2021
Tjena,
Du jag har fastnat lite på detta med det som den andra personen skrev i det förra inlägget om tvångstankar. Jag har fastnat på att tänka på OCD, för när jag hade mina hypokondriska tendenser kring fenomen om exempelvis droger, brott o självmord så va de som tvångstankar kring det hela. Om man talar om tvångshandlingar så va de enda att jag försökte tänka på nått annat eller sysselsätta mig för att få bort tankarna, räknas det som en tvångshandling? Ville egentligen inte tänka så om att jag skulle hamna där men det blev som tvångstankar fram tills att jag fann information om orsaker och studerade alla dessa fenomen om varför folk hamnar där. Sen släppte det. Men tror du att det låter som OCD? Jag har studerat detta nu med och jag har ingen riskfaktor för det, de riskfaktorer som stressade livshändelser och genetik har jag inte, men jag kan inte släppa tanken. Det kanske är min hypokondri som är igång igen.
Jag hoppas du förstår vad jag menar, för när jag fastnade för nått ämne o hörde nått nytt fenomen så va det jobbigt att ha dessa tvångstankar, ville egentligen inte ha dom. Men det släppte när jag studerade fenomenen och varför folk hamnar där. Det var mest jobbigt när man inte hade mycket sysselsättning, då tänkte man mycket kring detta och hade ångest. Men jag gick ändå till skolan och jobbet o klarade mig. Jag tror inte jag har OCD, men vill få bekräftelse. Tvångstankar stämmer, men inte att det hindrat mig socialt, yrkes och studerande mässigt.
Som du märker så hamnar jag tillbaka i tankarna kring sjukdomar. Jag funderar på att ta och prata med en professionell om att släppa tankarna och försöka lätta på hypokondrin så jag inte plågas mer. Vad är skillnaden på en psykolog och psykoterapeut?
// Gringo från Kaskö Gringo

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.07.2021
Hejsan Gringo!
Ursäkta att det tagit mig ett tag att svara, det var mycket på gång här på Decibel förra veckan.
Det du beskriver är inte tvångshandlingar, tvångshandlingar är oftast en specifik typ av handling som uppkommer i en viss situation/plats, exempelvis att en person inte kan gå ner för trappor utan att behöva gå ner och upp igen x-antal gånger för att få det ”perfekt”, eller måste knacka en viss rytm på karmen varje gång personen går genom en dörr. Det kan kännas nästintill omöjligt för en människa med den typen av tvångshandlingar att inte göra handlingen varje gång personen är i en sån situation som triggar den.
Det du beskriver låter mera som en copingmekanism för att hantera de ovälkomna tankarna på sjukdomar. Det låter som att det är din hypokondri som är igång igen (hypkondri är ganska ”besläktat” med OCD så därför kan det kanske kännas som att mycket av OCD känns igen på dig utan att det behöver vara det).
Jag tycker det låter jättebra att uppsöka en professionell om dina tankar :) Jag har en känsla av att du är en sån som skulle få mycket ut av en sån sak eftersom du har så mycket självmedvetenhet redan, det hjälper mycket. Jag tror ju egentligen att de flesta människor skulle må bra av att gå i någon typ av terapi i nåt skede av livet, oavsett mående. Det är ju en fin gåva till sig själv, att vilja resa inåt och lära känna sig själv mera.
Skillnaden på psykolog och psykoterapeut:
En psykolog är någon som tagit psykologexamen = tagit en magisterexamen inom psykologi på ett universitet.
En psykoterapeut har tagit en skild examen för att bli det, och får då ge psykoterapi. Det är vanligt att psykoterapeuter har studerat psykologi – men de behöver inte ha gjort det, det kan också vara nån annan dylik bakgrund som har med människovårdande att göra, exempelvis socionom eller sjuksköterska.
Så här står det på Mindler.se och jag tyckte att det sammanfattade det ganska bra:
” Anledningen till att många blandar ihop benämningen psykoterapeut med psykolog är förmodligen för att båda dessa yrkestitlar kan arbeta med att bedriva samtalsterapi. En stor skillnad mellan en psykolog och en psykoterapeut är att en psykoterapeut kan ha olika utbildningsbakgrunder som till exempel socionom, psykolog eller psykiatriker. En legitimerad psykoterapeut kan alltså vara en legitimerad psykolog men även en präst som har vidareutbildat sig inom psykoterapi. Vidare så blandar många ihop psykologer och psykoterapeuter med psykiater. En psykiater är i grunden en läkare med specialistutbildning inom psykiska sjukdomar och det är endast psykiater som kan skriva ut mediciner.”
Båda får alltså ge samtalsterapi, men en psykolog får exempelvis inte ge KBT eller psykoanalytisk psykoterapi utan vidare utbildning.
Om du vill söka hjälp för din hypkondri så kan du ta en första kontakt exempelvis med din lokala hälsostation, så hjälper de en vidare. Det kan då vara att de vill att du först ska träffa en psykiatriker som kan utreda hur ditt problem ser ut.
Ett annat sätt är att gå via studenthälsovården ifall du börjar studera på nytt till hösten :)
Lycka till!
Kram, Kix
EDIT FÖR KOMMENTARER:
Nej, du behöver inte oroa dig över hjärnskador, tvångstankar är inte relaterat med hjärnskada. Och det att du tänker att du "ska, vill, eller måste" före någon av de negativa handlingarna du tänker på sen låter mycket mera som en tvångstanke relaterat till hypokondrin än nåt som du faktiskt på riktigt skulle göra. Jag vet att du innerst inne VET att du inte skulle göra nåt av det där, så lita på den insikten <3 Du har ju trots allt inte en enda gång gjort nån av de handlingarna, trots att du i tankarna använt orden "ska, vill eller måste". Så försök andas ut.