Kondom
21.04.2021
Hej, vad händer om en kondom spricker under samlaget? Kan det göra henne gravid om det kommer ut genom sprickan ? O vad ska man isf göra för att förhindra det Oskar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.04.2021
Hej,
Kondomen är ett jättebra preventivmedel så länge den används på rätt sätt. Det innebär t.ex. att man är försiktig då man tar kondomen ur paketet och trär på den, speciellt om man har långa naglar, och att man skall använda ett vattenbaserat glidmedel (inte oljebaserat).
Ibland märker man att kondomen spruckit på det att den helt enkelt går sönder - men andra gånger kan kondomen brista på ett sätt så att det inte märks lika bra. Risken då en kondom går sönder är precis som du skriver att tjejen kan bli gravid eller att könssjukdomar sprids.
För att undvika att kondomen går sönder kan man träna på förhand att trä på en kondom (eftersom det lätt kan vara en spännande situation sedan då det "gäller".). Hantera kondomen försiktigt. Kontrollera gärna med jämna mellanrum att kondomen sitter kvar (går ganska lätt att känna efter med handen vid penisroten.) och att använda lätt glidmedel. På kondomen finns färdigt lite glidmedel men om man håller på länge kan det finnas anledning att tillföra lite extra eftersom kondomen i sig kan göra att friktionen kan leda till irritation vid slidöppningen.
Nu låter det som att det är en hel massa man borde tänka på - men det är inga svåra saker. Kondomen är sist och slutligen lätt att använda och finns i många olika storlekar och modeller så att alla killar kan hitta en som känns bra.
Kram,
Tessi