Konstig mge
30.01.2019
Hej idag fick jag plötsligt nåt fel i magen, jag behövde på vessan. Försökte hålla mig och strunta i det, men det gick inte för det ville ut. Jag sprang till vessan och gjorde nmr2, det var diarré. Då jag gick från vessan kände jag ånejj nu behöver jag pånytt, men jag höll mig tills jag kom hem från skolan.
Då jag kom hem hände samma sak. Sedan då jag steg upp från stolen kände jag av att det högg till i magen(strax på sidan av naveln och under, men inte om jag böjde mig) jag tänkte att det kan vara blindtarmen...Jag tryckte där det gjorde ont och det gjorde också ont, då tänkte jag att om det inte slutar snart eller om det kommer på nytt så går jag till sjukhuset. Men efter 5s slutade det. Kan tillägga att jag kunde nysa utan problem efter magont:en och tydligen ska det göra ont i magen då om blindtarmen är inflammerad!
Vad ska jag göra? Ska jag bara följa med och se hur det fortsätter? Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Diarré är väl aldrig speciellt kul, men jag tror att smärtan i din mage sannolikt var en följd av den kraftiga diarrén. Då man har diarré måste tarmarna jobba ganska hårt och snabbt för att göra sig av med så mycket tarminnehåll som möjligt på en kort tid, och efteråt blir det plötsligt väldigt tomt i dem. Inte så konstigt att det kan göra ont.
Så om du nu känner dig bra i magen så tror jag inte att du behöver fundera alls på det som hände. Om det berodde på någonting du åt så kanske du kan vara lite försiktig med just den maten i fortsättningen, men alltid vet man inte vad det var som orsakar diarrén och då är det bara att leva vidare.
Skulle det upprepa sig ofta så tycker jag att du skall diskutera saken med en läkare.
Kram
Tessi