Kvinnan och jag
03.05.2021
Hej Kix, det var länge sen sist. Jag tror det var i början av Mars som jag skrev och frågade om dem där kvinnan och jag. Någonting med förvirring borde den ha hett. Hursomhelst sedan dess har allt möjligt hänt och en sak som jag inte fattar alls.
Så i början av April var vi med varandra första gången själva och vi hittade på en aktivitet att göra... Vi hade roligt och hon försökte alltid vara nära mig osv. Sedan går det några veckor, där vi skicka med varandra jätte mycket dagligen, skickar gonatt, flirtar lite osv. Sedan kommer det en helg där vi kramas för första gången, hon köper mig choklad utan att jag frågar och efter det blir vår vänskap något helt annat, och vi börjar skicka kramemojis. jag far där hon bor en kväll för första gången och vi sitter och pratar några timmar bara vid ett bord och så kramas vi före jag far.
Helgen efter då vi sitter i bussen lägger hon benen på mina sätt så jag tar och liksom "pajjar" dem lite osv en ganska lång stund och hon gillar det för efter att vi stannat på en ställe och går tillbaka så lägger hon benen på samma ställe, vilket hintar ju att hon tyckte om det. Hursomhelst påvägen hem, som alltid, kommer hon och sitter bredvid mig, frågar efter en kram och sitter väldigt nära mig och vi har våra händer på varandra sådär försiktigt. Veckan efter helgen (vi har paus med träningar nu) far jag till hennes efter jobb varje dag nästan, och den andra gången börjar vi mysa i sängen. Hon bjuder in mig till hennes och ja vi bara hänger med varandra. På helgerna ses vi också och då är vi med varandra som en hel dag från typ 14 till 1 på natten, två helger i rad.
Förra veckan träffades vi bara en gång ( för det var enda gången som någon av oss hade tid) och jag skrev en gång att jag inte kan vänta i över 1 vecka tills vi träffas på nytt, till vilket hon bara svarade med några emojis, och när det gått några dagar skrev jag att jag saknade henne till vilket hon också svarade med bara några emojis... Den senaste helgen var hon långt borta och träffade några av sina vänner... Den helgen va inte så bra mellan oss... Den började med att hon sa att vi kunde ringa med varandra eftersom det var svårt för henne att smsa och köra, så vi gjorde det och allt var bra. Sedan då det var senare på kvällen hade hon druckit (sa hon åt mig)så hon var lite under påverkan, vilket jag ställde frågan hur påverkad hon är, eftersom jag inte gillar att skicka med någon som är allt för påverkad. Hon svarade aldrig och frågade mig flera gånger om jag var sur eller något, fastän jag redan sagt att jag inte var det. Det blev lite drama och vi fick inte upprätt det på hela den natten utan det blev först sådär lite upprätt på morgonen via telefon. Men det kändes på något sätt väldigt konstigt mellan oss efter det, för jag märker hur hon skickade att det inte var som förr ( det var bara lite bråk inget stort alls). Hursomhelst slutar vi att prata för vi började bara prata för att kunna reda ut bråket, och vi börjar skicka istället och då skickar hon att hon vill mysa, vilket hon aldrig gjort förr, sedan svarar jag, jag också, men hon svarar inte tillbaka, utan skickar en timme senare något helt annat.
När hon är på väg hem ringer vi med varandra, vilket hon hade föreslagit, och så reder vi upp det som hade hänt dagen före. Så frågar hon mig vad jag vill ha från henne för hon vill inte såra mig, vilket jag inte riktigt förstår (alltså frågan) så hon säger " jaa, alltså vi kan kramas, skicka med varandra, vara nära varandra, mysa, hitta på olika saker, men det betyder inget mer än det" , eftersom vi pratade svarade jag bara henne med "hmm" för att liksom visa att jag hörde vad hon sa, och också för jag var väldigt förvirrad och lite sådär ja fick en klump i halsen. Vi pratade i typ en timme till, tills hon var hemma, och jag sade inget då förutom då hon frågade mig något, typ hur det var och om jag var någonting att säga om det hon sade... Jag svarade bara att allt var bra (fastän det inte var det) och att jag inte vet om jag riktigt har något att säga om saken.
Efter att hon kommit hem slutar vi att prata och hon skickar " hej, *kram emoji* ", vilket jag skickar samma tillbaka så att hon inte ska veta att något är fel eller att jag är ledsen, och hon frågar om jag vill ha en kram, och att hon vill hålla om mig, och frågar om vi kan prata, Det känns som att hon är väldigt osäker på det hon hade sagt, och försöker som hålla kvar mig, och jag vet inte vad jag ska göra för jag vill vara i ett förhållande och inte det som hon vill... Hursomhelst pratar vi och till först är det lite sådär deppigt mellan oss men sedan blir det gladare känslor, och vi skrattar båda två, och hon frågar mig vad jag har att säga om saken men jag säger bara att jag inte ens hann tänka på vad jag ville av detta för det som bara plötsligt hände att vi började vara med varandra mycket, vilket är ju ett litet lögn, för klar att jag hade hoppats på att bli i ett förhållande med henne, men jag ville inte säga det, att jag faktiskt blev jätte ledsen.
Och jag tycker att det är så konstigt att hon mittiallt efter helgen med sina kompisar, hon varit lite påverkad och vi hade ett litet bråk, sa hon så... Ändrade hon sig just den dagen att hon inte ville ha ett förhållande eller hade hon tänkt det sedan början? Och varför sa hon att hon inte ville såra mig, och så gjorde hon det för hon sa inte i början av allt vad hon ville...
Jag är väldigt förvirrad i vad jag ska göra, för jag vet som inte själv vad jag vill, jag vet inte ens själv om jag ville vara i ett förhållande med henne, för jag tänkte ofta på åldersskillnad och vad andra skulle tycka om samma kön förhållanden och blev väldigt osäker då, men det jag visste var att jag tyckte om att vara med henne, och jag gissar att hon också tycker det. Nu då jag skriver detta kommer jag på att tänk om inte alla vet att hon är bi/lesbisk och att hon därför inte vill ha något mera, hon vill bara göra allt i "smyg".
Men hursomhelst vet jag inte vad jag ska göra och behöver på riktigt hjälp med detta, för jag vet nu att hon vill fortsätta med detta (eftersom hon börjat betee dig normalt igen), men jag vet inte vad jag vill, men jag vill heller inte såra henne, med att säga att jag inte vill fortsätta med det här.
Och varför tror du att hon lät det gå typ 1 och en halv månad före hon sa det? Ville hon inte säga det eller ändrade hon sig efter helgen? Och vad skulle du göra efter denna situation? Ööö

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.05.2021
Hejsan!
Roligt att höra av dig igen, hur det har gått :) Eller jaa, på ett sätt inte, för det att du skriver in betyder ju att du upplever en besvärlig situation, och så vill jag ju förstås inte att det ska vara. Men först och främst vill jag säga att jag är väldigt stolt över dig för att du vågat lyssna på ditt hjärta och dina instinkter och tagit detta framåt med kvinnan i fråga, för att undersöka vad som finns att hämta där!
Jag har en del jag vill säga om det hela, men kom ihåg att det bara är mina spekulationer så det är inte alls säkert att jag har rätt om nåt, men det kanske ger dig lite nya perspektiv i alla fall som du kan fundera över :D
Det låter som att ni har haft flera fina stunder tillsammans, så jag förstår att du känner dig nedstämd av telefonsamtalet ni hade för ett tag sen. Det är naturligt också att ni börjar fundera nu, en bit in det hela, vad ni vill med det, och vad du själv vill. Men det låter också som att du skulle behöva få lite mera tid för att veta det.
Ärligt talat så tycker jag inte det låter som att hon heller är helt säker på vad hon vill, trots att hon sa sådär. För om ni hänger, myser, gör saker, skickar hela tiden etc. men det inte ”betyder nåt mera” så VAD är det riktigt det betyder då?! För det är ju precis sånt som man gör med någon man tycker om, inte med vilken kompis som helst. Hon har ju förstås rätten till sin egen vilja och har säkert sina egna orsaker till att säga så, men jag undrar nog ändå om det inte är någon av hennes egna rädslor som spökar där bakom, att hon inte riktigt vågar ge sig hän (kanske hon helt enkelt inte känner sig redo för ett förhållande just nu). Lite liknande som det varit innan när ni bara spelade tillsammans, att ibland är hon riktigt nära och flirtig men så plötsligt blir hon kall. Det finns ju det där uttrycket ”kalla fötter” när någon blir lite rädd för att saker går framåt i en takt där de inte hinner riktigt med i både huvud och känslor.
Jag brukar tala om ”gummibandsmänniskor” för jag har själv dejtat en del av dem, och det KAN hända att hon är lite liknande. Jag tänker dem lite som ett gummiband som är fäst vid en själv i ena ändan. När gummibandet är avslappnat så är de nära en och allt känns bra. Sen vartefter så börjar den där närheten kännas lite skrämmande/kvävande så att gummibandet sträcks ut ifrån en och blir lite spändare. Tills det når en punkt där det urladdas så att det sprätter tillbaka nära en och då är allt bra igen, tills nästa gång det börjar spännas ut. Det kan bero på att den andra både vill och inte vill ta saker framåt, på grund av krockande tankar/känslor som behöver tid att redas ut, så det liksom ”skär sig” lite för dem och de behöver ta ett stag tillbaka för att andas. Att vi är olika på det här viset beror till stor del på vilken typ av anknytningsmodell vi har. Den får vi från att vi är små, men kan också påverkas av hurudana relationer med andra människor man har haft senare i livet. Till exempel en person som har en ”anxious attachement style” så kräver mycket bekräftelse och vill också ha väldigt mycket närhet. Sen finns det också ”avoidant attachement style” där en person lätt börjar känna sig överväldigad och stänger ner sig själva när det blir för mycket närhet för dem, och de kan behöva tid på sig för att bli bekväma och få tillit till någon/något nytt. Om du är intresserad av att veta mera om hur olika anknytningar påverkar hur vi beter oss i relationer med andra människor så rekommenderar jag att googla runt lite, det är väldigt lärorikt :)
Så jaa, det där blev lite utsvävande, men det jag försöker säga är att om det här stämmer in på henne så kan du vara beredd på att det kan hända såna här saker igen när gummibandet blir utspänt, och du behöver lite fundera på om det är något du klarar av/orkar/vill hantera i en romantisk relation med någon (för oavsett om ni inleder ett förhållande med varandra eller inte så är ju situationen ni befinner er just nu definitivt ändå ett slag av romantisk relation). Jag har försökt hantera de av mina relationer som haft det här systemet genom att sätta tillit till att det är till mig det sen sprätter tillbaka igen och försöka ge space när jag kan. Men det är inte så lätt alla gånger, speciellt inte de gånger när man själv är i ett skede när man verkligen skulle behöva den där stabila närheten.
Du har helt rätt i det tycker jag att hon borde ha sagt det åt dig i början av det hela att hon inte söker något förhållande, OM det är så att hon vetat om det från början. Annars är det lite fult för att det missleder den andra. Men det är ändå bra att ta det på tal i nåt skede, som hon gjorde nu, så att frågan är öppnad innan det hinner gå längre med olika intentioner.
Jag tycker absolut att du kan ta upp det här igen med henne, för du mår ju inte så bra av att gå runt och undra och låtsas som att allt är okej fast det uppenbarligen inte är det för dig. Du kunde ju fråga henne tillbaka vad hon vill av dig, och om hon har känslor för dig, och om det finns någon skild orsak till varför hon inte är intresserad av att ta saker vidare. Man kan och får absolut vara så rakt på sak när man är närgången med någon!  Rak kommunikation sparar massvis med tid och grubblande, även om det känns svårt att göra. Du kanske inte vill göra det för att du är rädd att skrämma bort henne helt om du gör det? Men sen igen, som det är nu så sätter det en typ av distans er emellan som inte heller är bra, eftersom du grubblar men hon inte vet om det. Du kan säga som det är också, att du inte heller hade funderat så mycket på vart det här är på väg förrän hon tog upp det på tal och nu blev du osäker. När man har såna här samtal så är det viktigt att se till ens språkval så att man är tydlig med att man pratar utgående från ens egna UPPLEVELSER om situationen, så att det inte blir till att man anklagar den andra för något för då kommer man sällan sig vidare i samtalet speciellt bra. Ifall du känner att det är jättesvårt att ta det här på tals så kan du också helt bra skriva ett brev åt henne (du är ju bra på att uttrycka dig i text) som du kan ge och sitta med när hon läser det, och sen diskuterar ni det tillsammans. Det här gör att man får sagt allt man vill utan att låsa sig. Men om det här förfarandet känns konstigt att göra för dig, så tycker jag att du hur som helst ska skriva ett brev till henne, men utan att du sen ger det. För bara genom att du skriver det för dig själv så tror jag att dina egna tankar skulle klarna lite om vad det är du vill säga och veta.
När det gäller tillägget som du skrev, om spelandet av en till säsong, så är mitt bästa tips där att helt enkelt försöka låtsas som att den nuvarande situationen kring er inte finns, och fundera på om DU VILL spela en säsong till – för spelets skull. Resten reder nog upp sig kring det vartefter. Men du ska inte sluta med en hobby du gillar på grund av någon annan, om det är så att du annars VILL spela. Så gör ditt val endast utgående från det, och lita på att resten fixar sig med tiden på ett sätt eller ett annat. Försök att strunta i vad andra skulle tänka och inte tänka om saken, du lever ditt eget liv och det är inte andras business att lägga sig i det!
Lycka till!
Kram, Kix