Mår illa av frukost
16.02.2016
Jag kan inte äta frukost. Jag mår typ illa på mårgonen och kan absolut inte äta något, förutom kanske ett glas mjölk. Jag blir väldigt hungrig i skolan. Vad ska jag göra? Tuss

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2016
Hej.
Det är nog inte alls ovanligt att man börjar må illa om man äter direkt då man vaknat. Många känner precis som du, och då kan det kännas konstigt då det hela tiden talas om hur frukosten är dagens viktigaste måltid och att man måste äta frukost för att få en bra start på dagen o.s.v. Och ja, det är naturligtvis sant att kroppen behöver energi för att orka starta men jag tror inte nödvändigtvis att alla kroppar fungerar likadant och huvudsaken är nog att man gör det som känns rätt för den egna kroppen.
Jag tycker inte att du skall tvinga dig själv att äta direkt då du vaknar om du inte tycker att det känns bra. Drick ditt glas mjölk, men packa med dig resten av frukosten i skolväskan så kan du äta den lite senare. Olika människor behöver lite olika mycket tid för att vakna upp på morgonen och för dig kanske det passar bättre att äta smörgåsen i bussen påväg till skolan, eller i skolan innan lektionen börjar. Det behöver ju inte vara speciellt svårt om man inte gör det till en svår sak. Det är inte alls farligt fast du äter frukosten lite senare - så länge du inte helt hoppar över den.
Det är att skippa måltiden helt som kan bli tungt för kroppen eftersom den redan har varit utan energitillskott hela natten, men om du äter frukost hemma eller i skolan 30 minuter senare har inte så stor betydelse medan det kan vara enormt stor skillnad i hur lätt frukosten sjunker ner. Försök alltså att hitta den måltidsrytm som passar dig. Om din kropp tvingas vänta ända tills lunchen så blir det antagligen för tungt för kroppen, men testa med att äta frukosten innan du går in på första lektionen. Det kan hända att det känns lite dumt att sitta där och äta då ingen annan gör det - men jag är helt säker på att det är flera än du som skulle må bra av att göra likadant. Vem vet - kanske dina kompisar hakar på och ni skapar en ny (hälsosam!) trend.
Kram
Tessi