Mår inte bra
24.03.2019
Hej,
Jag har inte mått bra de senaste veckorna. Jag har bara känt att allt är meningslöst och har varit borta från skolan. Det ända jag gör är att sova, för då behöver jag int tänka. Jag har så mycket tankar i mitt huvud jag inte orkar höra. Mina föräldrar frågar vad som är fel men jag vet inte vad jag ska säga för jag vet int vad som är fel. Jag äter antingen ingenting eller massor. Jag är bara på min telefon ellr sover. Min mamma får mig att känna mig som en idiot för hon talar om mig bakom min rygg och tror jag har valt att känna så här. Känner att alla bara är trötta på mig och på mitt mående. Ja orkar int mera o vet int va ja ska göra. LS

Ungdomsinformatör Ida svarar
26.03.2019
Hej!
Kan förstå att den känslan och det mående du har nu är jobbigt. Det kommer inte alltid att kännas sådär, det kommer att bli bättre. Det låter som om du borde få rätt ut dina tankar, alltså prata med någon. Kunde du berätta dina tankar åt din mamma? Tror du hon skulle förstå ifall du berättar vad du tänker och funderar över? Annars har du någon vän som du kunde prata med. Ibland kan den tunga känslan lätta lite om man bara säger orden och tankarna högt till någon.
Något som du kunde se över är dina vardagliga rutiner. Ät 5 gånger om dagen, alltså frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Om du lämnar bort maten så försämras också humöret, eftersom kroppen och hjärnan behöver energi för att fungera. Så se till att du äter ordentligt. Sov endast på natten, ordentligt ca 9 h. Jag kan förstå att det känns lätt att bara börja sova eftersom då behöver du inte tänka, men det löser ingenting. Våga be om hjälp. Jag vill be dig att gå till skolhälsovårdaren eller kuratorn. Dom finns där för att hjälpa!
Ta hand om dig!
Kram, Ida