Mellanblödning
15.07.2021
Hej,
Har ätit p-piller i snart 2 år och aldrig haft några problem. Jag äter ihop kartorna och tar uppehåll när mensen kommer av sig självt och så har jag alltid gjort. Nu tog jag en medveten paus för ca 3 veckor sedan och hade mens. Sedan gick jag på antibiotika i 7 dagar (slutade för en vecka sedan) och då fick jag mens igen. Jag har haft det till och från i över en vecka och det varierar mellan blod och brunsvarta trådar. Jag ska ut och tälta nästa vecka och jag orkar inte ha mens då jag får så ont att jag inte kan stå upp. Hade jag inte haft en paus för tre veckor sedan hade jag direkt tagit ett uppehåll och då hade mensen kommit ordentligt och sen försvunnit när jag börjar med hormotabletterna igen men eftersom det inte gått 21 dagar med hormontabletter än så fick jag rådet att vänta. Min fråga är då om antibiotika kan ha nått att göra med det här? Och sen hur jag ska göra nu? Jag har aldrig haft en mellanblödning förut. Jag har inte heller någon könssjukdom då jag har en fast partner och vi båda har inte varit med någon annan tidigare. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.07.2021
Hej,
Jag tror nog att antibiotikan kan ha någonting med saken att göra att du började blöda. Eller i sig behöver det inte ha med antibiotikan att göra utan kan lika väl bero på den infektion (?) du hade i kroppen som gjorde att du behövde äta antibiotika. Hela kroppen är ett system och allting vi gör påverkar hela kroppen. Så även om dina p-piller alltid fungerat på ett visst sätt tidigare är ingen garanti för att de alltid kommer att fungera likadant.
P-piller påverkar menstruationscykeln på det sättet att det då är de tillförda hormonerna som styr istället för kroppens egna hormoner, men kroppen har ändå lite egen talan, och speciellt om man råkar ut för en infektion eller sjukdom, eller om man använder mediciner så kan det påverka både upptagningen av p-pillren och kroppens egna hormoner.
Jag förstår att det nu känns lite krångligt då du inte vet hur länge blödningen skall pågå. Förhoppningsvis slutar den tills du skall iväg och tälta, men det finns inte heller några garantier - eftersom det handlar om kroppen och inte om en maskin. Fortsätt med pillren. Skulle blödningen bara fortsätta så tar du en paus då du ätit dem i 21 dagar. Du kan alltid köpa en menskopp så kanske det känns lite lättare än med binda/tampong då du är och tältar.
Kram,
Tessi