Mens?
20.07.2021
Hej! Jag har haft mens i några år och har nästan alltid haft regelbunden, och mina flyttningar brukar alltid vara vita/genomskinliga. Efter min mens brukar jah alltid ha 1-2 dagar som det bara kommer lite brunt, alltså torkad blod innan det helt slutat. Men nu sist när jag hade mens, så har det bruna typ fortsatt komma? Inga stora mängder som mens, utsn bara lite. Flytningarna är som bruna, och de brukar aldrig vara så? Varför är de så? Vet att de kan vara olika färg men vad beror det på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2021
Hej,
Tyvärr kan jag inte ge dig något exakt svar på vad det beror på. Men kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör, och det finns massor av saker vi gör varje dag som påverkar vår menscykel - vi vet bara inte om på vilket sätt, eftersom det många gånger är väldigt individuellt. (t.ex. är det många som upplever att kaffe påverkar deras menscykel på många sätt - vilket inte behöver vara ett problem utan det bara är så, och sannolikt är det också andra saker som vi äter/dricker som inverkar.) Menscykeln kan också vara annorlunda från en gång till en annan utan att det behöver betyda att någonting är "fel".
Av någon anledning verkar det helt enkelt ta längre tid för din livmoder att bli tom denna gång, så den jobbar fortfarande med att få ut delar av den gamla slemhinnan. Jag tror inte alls att du behöver oroa dig och det är inte ett tecken på sjukdom eller infektion.
Det enda du behöver, och egentligen det enda du kan göra, är att vänta på att det slutar. Tyvärr kan jag inte säga när det kommer att ske. Det kan hända att det redan har slutat - eller att det fortsätter i veckor. Men det bästa du kan göra är att försöka leva vidare som vanligt så fortsätter din kropp förhoppningsvis att fungera med regelbundenhet.
Kram,
Tessi