Mensen??
25.04.2021
Hej hallå.
Har int haft mens sen december så ca. 4 månader. Har aldrig haft sex.
Har ni några förslag på vad det kan vara för fel? Fick första mensen för ca.2 år sedan.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2021
Hej,
Det behöver inte alls betyda att någonting är "fel" bara för att din mens är oregelbunden. Då man är i din ålder så kan mensen vara oregelbunden helt enkelt för att din kropp inte är färdigutvecklad ännu, men det finns också stora individuella skillnader i hur regelbunden mensen är. Ofta talar man om att mensen är oregelbunden under de första åren - men det finns ingen egentlig regel om den saken, med andra ord kan den vara oregelbunden längre än så, men det kan också påverkas av många andra saker, t.ex. hur mycket man tränar, om man äter tillräckligt, om man stressar o.s.v.
Nästa gång du talar med en läkare så kan du ta upp saken med hen, men annars tycker jag att du skall försöka ha tålamod. Din kropp gör sitt bästa.
Kram,Tessi