Mensvärk men ingen mens
13.04.2021
Hejsan.
Jag har nu haft mensvärk de 4 senaste dagarna, men jag har inte haft någon mens. Min menscykel är lite oregelbunden, men brukar ändå vara ganska samma, det kan hoppa nån dag från månad till månad men ändå så brukar man kunna veta ungefär när den kommer. Det skulle vara dags för mens nu, och jag brukar ha mensvärk typ 1-2 dagar innan jag börjar blöda, men nu har det gått 4 dagar och det har inte kommit någon mens. Jag har också andra ”symptom” som brukar komma när jag har mens som lite mer acne och ömma bröst. Men alltså ingen mens.
Jag fick min första mens för ganska exakt 3 år sedan och den har ändå kommit någorlunda regelbundet sen det. Jag är oskuld.
Vad kan det bero på att jag inte får nån mens fast min kropp reagerar som om den skulle ha mens? Kan det vara nåt som jag skulle måsta gå till tex skolhälsovårdaren för? Tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.04.2021
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara det minsta orolig. Menstruationscykeln kan variera från en månad till en annan och det betyder oftast inte att någonting skulle vara "fel" bara för att den inte är helt regelbunden. De flesta tjejer upplever nog att mensen är oregelbunden eller uteblir för en kortare eller längre period nån gång under de fertila åren. Det att mensen är sen kan påverkas av många olika saker, t.ex. förändringar i vad man äter eller hur man sover, om man stressar eller om man är deprimerad.
Eftersom du inte har haft sex så behöver vi inte heller oroa oss över att du skulle vara gravid så det är bara att vänta i lugn och ro på mensen. Det är oftast först i det skedet då mensen har varit borta i 6 månader eller mer som man börjar undersöka saken - just därför att det är så vanligt att mensen är oregelbunden.
Ta det lugnt. Mensen kommer nog.
Kram,
Tessi