Min mamma
22.01.2020
Hej decibel. Jag behöver verkligen råd från er. Min mamma är överviktig. Och nu menar jag inte typ 10 kg utan nu pratar vi över 100-200 kilo. Jag är jätteorolig att hon kommer dö i förväg och kanske tillockmed bli sängliggande för resten av livet. Hur ska jag göra för att uppmuntra henne på ett snällt men inte kränkande sätt att försöka gå ner i vikt så hon kan börja må bättre. Hon måste också äta cortison (skriver i hemliga rutan varför) och den medicinen gör ju att man ökar i vikt...
Hjälp mig... !!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.01.2020
Hej,
Jag förstår att du är orolig för din mamma, och att du skulle vilja ta upp saken med henne men inte är säker på hur. Att gå ner i vikt på ett sunt sätt med tanke på de förutsättningar hon har är någonting som kommer att ta tid. Precis som du skriver så påverkar också cortisonet både vikten och humöret, så det är någonting man måste ha i åtanke.
Med tanke på att hon är en vuxen människa så är det ju också bara hon själv som kan bestämma sig för att göra någonting åt saken. Jag tycker att du skall försöka ta upp din oro med henne, om du vinklar det till att du är orolig och skulle vilja hitta en lösning på problemet så tror jag inte att hon skulle ta illa upp eller bli kränkt av det. Fördelen med att hon redan har kontakter till sjukhuset är att det inte nödvändigtvis skulle vara svårt att få en tid till näringsterapeuten där, som tillsammans med din mamma kan hitta en plan som skulle fungera. Och jag tror att din mamma kan behöva stöd från flera håll för detta.
Mitt förslag är därför att du skulle tala med din mamma, och försöka uppmuntra henne att via sin läkare eller sjukskötare på sjukhuset boka en tid till näringsterapeuten som finns där. Näringsterapeuten är insatt i hur olika sjukdomar och mediciner påverkar ämnesomsättningen så hon är alldeles saklig och trygg att prata med, och jag tror att de tillsammans skulle kunna hitta en lösning som fungerar på lång sikt.
Ta hand om dig <3
Kram
Tessi