Min rygg tar ont
09.10.2019
Hej! När jag böjer mig ner tar e ont i ryggen. ska ja bara vänt å si om det går om eller ska jag kolla upp det vid skolhälsovårdaren?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2019
Hej.
Det är svårt att veta varför din rygg gör ont. Om du inte har skadat den så finns det ändå flera olika anledningar till att den kan göra ont. Har du t.ex. gått mer än normalt eller tränat dina benmuskler? Om man tränar benmusklerna mycket så kan det leda till en obalans mellan musklerna som kan resultera i att korsryggen kan göra ont, speciellt i vissa rörelser. Men smärtan kan även bero på menstruationscykeln, eller komma från något inre organ (t.ex. om man har urinvägsinfektion så är det vanligt att man får värk i ryggen, men den brukar vara mer ihållande).
Försök fundera igenom om du har gjort någonting annorlunda under den senaste tiden, t.ex. sovit i en ny säng, tränat på ett annat sätt, druckit mindre än vanligt o.s.v o.s.v. Beroende på hur ont du har kan du antingen vänta och se, eller gå och tala med hälsovårdaren. Ingenting hindrar att du diskuterar saken med henne, och kanske hon kan hjälpa dig fundera över vad det kan bero på.
Kram
Tessi