Mini-piller
11.07.2016
Hej decibel!
Jag har nyligen börjat äta mini-piller (Desogestrel Sandoz) , fick dom istället för vanliga p-piller av olika orsaker och är bara inne på andra dagen och är redan onödigt orolig och skeptisk över alla biverkningar som folk verkar få av dom. Är det verkligen så krångligt som det sägs över internet? Minskad sexlust, rikligt med humörsvängningar, fett hår, viktuppgång osvosvosv? Iofs har jag inte märkt av några biverkningar ännu ju eftersom jag så nyligen började med dom men jag kan inte sluta oroa mig. Jag tycker det är så sjukt att man skulle måste 'vänja' sig med såna saker i hopp om att dom så smånginom ska försvinna efter en tid, vilket det heller inte tycks göra för vissa..
Är medveten om att det är olika för alla men känns som jag kommer få problem bara för att jag aldrig förut lidit av mensvärk, eller överdrivit med pms och liknande, och bara för att jag alltid har sån otur.
Planen var att jag skulle äta domhär klart (3 mån) och sedan sätta in en hormon-spiral och jag hoppas verkligen det funkar fint så. Har aldrig använt något preventilmedel förut och oftast kört med bara kondom isåfall (ibland tyvärr slarvat) så tänkte att det kanske är dags att börja istället för att riskera oönskad graviditet..
Finns det såna som inte lider av hemska biverkningar eller hamnar jag verkligen förevänta mig något dåligt?? Tänker alltid på det värsta och vill inte att detta skall påverka mig och min partner för jag har redan haft tillräckligt med problem som nu alla håller på lösa sig så det skulle bara fattas.
Jag undrar bara hur jag ska sluta brainwasha med att jag kommer få jätte-problem med detta och finns det änns alls någon positiv respons om mini-piller för var jag har förstått verkar p-piller vara bättre? Det är bara så jobbigt att ständigt sitta och oroa sig :( OnödigtOrolig

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
12.07.2016
Hej,
det är inte alls sagt att du kommer få några biverkningar av dessa minipiller. Som du skriver så varierar det så mycket från person till person och man kan inte i förväg säga hur man kommer reagera. Så i ditt fall är det nog bara att vänta och se vad din kropp tycker. Det kan ju hända också att OM du får biverkningar så är det så små att du inte märker dem. Men med alla hormonella preventivmedel så mixtrar man ju lite med kroppen så egentligen är det ju inte så konstigt att den reagerar lite på något sätt. Och vanligtvis så går ju de värsta biverkningarna om efter ett tag när kroppen vant sig med situationen.
Som sagt, det är inte alls säkert du kommer märka något så du behöver inte förvänta dig det. Försök hålla dig lugn bara. Det är bra gjort av dig att inse att det kanske är bra med annat preventivmedel än endast kondom om det ibland blivit lite slarvat med den också. Så kanske det går att tänka så att hellre lite biverkningar än en oönskad graviditet. Endast oron på att man kanske kan ha blivit gravid kan vara väldigt tung, det kan kännas som en lång väntan på mensen då.
Skillnaden på p-piller och minipiller är ju att minipiller inte innehåller östrogen. Så om vi försöker vända dina tankar till något positivare så kan du tänka att du får i dig mindre hormoner nu än med p-piller. Sen ska du tänka på att då du läser om vad alla fått för biverkningar så är det ju faktiskt så att folk skriver så gott som aldrig ut om de inte fått biverkningar. Det är alltid den negativa sidan som kommer fram och man brukar inte framhäva det positiva. Man ska ta allt sådant som man läser på internet med en nypa salt. Så för varje kommentar om mycket hemska biverkningar finns det också någon som inte haft det lika jobbigt :)
Lycka till, jag hoppas du kommer bra överens med minipillren snart!
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare