Minimalist?
15.10.2017
Jag hinner inte med tiden.T.ex läxor och sånt, så jag nästan inte hinner med nåt nöje.. Har ni någon tips? Jag skriver upp det jag måste göra men det blir ändå stressigt..
Ps, jag har börjat vara minimalist (rensa det som tar onödigt plats) det hjälper mot ångesten. Jag har för mycket saker, (min mamma tycker inte det).
PS2. Jag har skaffat en kattunge och har redan 2 äldre katter.. Så jag vill mer tid åt dom. :) Mer tid tack

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.10.2017
Hej kära du
Vissa perioder känns det för oss alla att vi inte riktigt hinner med. Det känns som att det bara är måndagar och fredagar, en vecka gå så fort fast man på söndag kväll kan tycka att det är jääääätte långt till nästa veckoslut. Det är bra att du skriver lista på det som är viktigt, ju mer man har desto viktigare är det att man planerar och strukturerar sin tid. Men det lyckas ju inte alltid att man får ihop det.
Nu vet jag ju inte på vilket sätt du graderar din lista. Men det som är mest viktigt, typ läxor kommer ju först. Såklart ska fritid och tid att bara vara också få vara viktigt. Du skriver om dina katter :) Att umgås med djur ger oss så mycket. Om man kanske är lite ledsen eller trött så kan det hjälpa att ligga nära en katt eller en hund och bara mysa. Speciellt katter är ju fenomenala på att mysa <3 Om vi har mycket på gång och stressar omkring så är det viktigt att det finns tid att vila och återhämta sig också. Då orkar vi mera och är mera effektiva också.
Du skriver att du rensar bort onödiga saker ur dittt liv. Jag vet ju inte om det bara gäller saker eller om det också kan gälla personer och upplevelser tex jumppa grupp eller sociala medier. Ibland känner man att man vill rensa lite, det kan gälla både prylar men också personer och olika saker man är engagerad i, klubbar, styrelser mm. Under livets gång har jag märkt att det blir mindre viktigt vad andra gör och tänker, när jag var yngre satte jag massor med tid och energi på att fundera över vad andra skulle tänka och tycka om mig och det jag gjorde eller sa, nu menar jag inte att du sätter massor med energi på det. Men med tiden har jag märkt att alla har fullt upp med sitt och att de flesta inte hinner eller orkar fundera över någon annans grejer utan bara om sitt eget.
Sen har jag märkt att det finns en massa personer i min närhet som tar mera av mig än vad de ger, alltså de drar enegi ur mig och jag blir bara trött och ledsen när jag umgåtts med dem. Allt sånt ska bort ur ens liv, jag menar inte att man ska utnyttja alla i sin närhet och se till att man får ut en massa av att umgås, då blir man ju den som suger musten ur andra ;) Nej, jag menar att man ska skydda sig själv och inte ge av sin egen energi och kraft om man inte känner att man har extra. Man ska se till att omge sig med trevliga människor som man har roligt tillsammans med, som man känner sig styrkt av att umgås med. Samma gäller med olika fritidssysselsättningar. Allt har sin tid i livet, fast man i många år älskat att spela fotboll eller vara scout eller något annat, så kan det komma en dag då man tvingas erkänna att man vuxit förbi den tiden i livet. Det som förr gett en så mycket är mera en belastning nu. Man blir trött och arg bara av att tänka på att nästa träning närmar sig, kanske hela den dagen blir förstörd. Då kan det vara dags att "städa bort" den grejen ur sitt liv, kanske hittar man något annat kanske inte.
Jag antar att du säkert studerar på andra eller tredje stadiet och då är det helt klart att skolan/studierna tar mycket tid. Det är inte för alltid men just nu, och för att få det mesta ur en utbildning så är det viktigt att man satsar ordentligt. Onödigt att "kasta bort" 3-5 år om man inte tar det på allvar.
Sen för att nu återgå till hur du ska prioritera din tid för att få ut det mesta möjliga så kan ett bra sätt också vara att släppa lite på kontrollen. Självklart är det bra att vara ambitiös. Men ibland sätter vi upp så högt ställda mål att det bara leder till besvikelser och misslyckanden. En perfektionist ryser vid blotta tanken på att säga eller göra något fel, och det hämmar honom. Det är mycket bättre att vara blygsam och ha rimliga förväntningar.
Lär dig säga nej till sådant som är oviktigt eller som bara tar tid. För många aktiviteter och för mycket inbokat kan skapa onödig stress och göra att du tappar glädjen. Här är det svårt om man har massor som man tycker är roligt och som man tycker är givande. Men om man upplever att livet känns stressigt och att man inte hinner med så kan det vara på sin plats att klippa bort något ur livet fast det känns viktigt och roligt. Tänk att om du säger ja till en sak så säger du på samma gång nej till något annat. Tex. en kompis undrar om du ska komma med på bio, du säger nej för du har planerat att mysa med katterna den kvällen. Sen kanske katterna är ute eller inte alls vill mysa, och så harmas du över att du inte gick med på bion. Eller någon frågar om du vill gå med i den nya föreningen som sysslar med exakt din favoritsysselsättning, den tiden du sätter till föreningen är bort från något annat. Men om man kan lära sig att prioritera och välja och sen också stå för sina val och inte gräma sig så kan man finna lyckan och tillfredsställelsen i livet.
En stor tidstjuv som förstör vår planering är saker som bara ”dyker upp” som vi inte säger nej till. Det kan till exempel vara arbetsuppgifter någon annan vill ha hjälp med, som egentligen inte ingår i ditt uppdrag. Du blir mer effektiv om du har en plan för hur du ska hantera detta, ibland kan det vara ok att hjälpa någon annan med en grej men inte alltid.
Att skjuta upp saker stjäl både tid och energi. Om vi alltid väntar på att den perfekta tiden ska komma för att göra något så kanske den tiden aldrig kommer. På samma sätt kan vi bli obeslutsamma, antingen för att vi försöker gardera oss för livets alla eventualiteter eller för att vi känner att vi måste ta reda på varje liten detalj innan vi fattar ett beslut. Självklart kräver viktiga beslut att vi läser på och noga tänker igenom det hela, men vi kan inte vänta och vänta i det evinnerliga innan vi kommer till skott, då går en massa tid i hask.
Ett av det allra viktigaste är att inte slarva med sömnen. De flesta vuxna behöver i snitt sova 8 timmar per natt för att fungera fysiskt, känslomässigt och kognitivt. Sömnen är viktig för oss bland annat eftersom den förbättrar koncentrationen, minnet och inlärningen. Har man däremot en sömnskuld får man svårare att lära sig saker. Det kan också leda till olyckor, misstag och irritation.
Jag vet inte om jag hittade rätt i din fråga, kommentera gärna om jag missförstått eller tänkt fel.
Till slut vill jag ännu säga att det är helt normalt och lika för oss alla att det känns som att tiden inte räcker till ibland, men sen brukar det jämna ut sig och man känner att man är med på banan igen <3
Många varma kramar till dig i höstvädret.
Ungdomsinformatören Sanna