Några frågor
23.09.2016
Hej.
Jag har inom 3 månader tagit antibiotika 2 gånger.
Sista antibiotikakuren tog jag 1 september, och fick någon vecka efter det nässelutslag. De försvann nog sen men nu har de kommit tillbaka och jag undrar vad de kan bero på(uvi/antibiotika/annat)??? Hur påverkas kroppen av att ta "flera" antibiotikakurer på kort tid? Är det farligt att ta antibiotika i onödan? Och hur påverkas kroppen av/är det farligt, att äta 2 akuta p-piller inom kort tid?
Är det vanligt att man inte alls får biverkniningar av akuta ppiller, eller är det ett tecken på att de inte har fungerat? S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2016
Hej.
Antibiotikakurer behövs då man i kroppen har någon skadlig bakteria som orsakar infektion. Det antibiotikan gör är att ta kål på bakterierna, men tyvärr är antibiotikan inte så riktad, så oftast leder det till att också de goda bakterierna dör bort tillfälligt. Därför är det t.ex. vanligt att man i samband med antibiotikakur kan få diarré eller svampinfektioner - därför att kroppens egna, goda bakterieflora dör och då kan "fel" bakterier få fotfäste. Men som sagt - ibland behövs antibiotikan och man får försöka motverka biverkningarna med t.ex. mjölksyrabakterier.
Så om man äter flera antibiotikakurer efter varandra så ökar sannolikheten för biverkningar eftersom bakteriefloran utsätts för större påfrestningar. Därför är det jätteviktigt att man alltid äter hela antibiotikakuren. Även om symtomen skulle gå över redan innan kuren är slut. Om man inte äter upp hela kuren så är sannolikheten stor att det ännu finns skadliga bakterier kvar (även om de inte mer känns) och om du då slutar äta kuren så kan de pånytt öka. På sikt är det så antibiotikaresistens uppstår. Det är alltså inte dåligt bara för dig, utan i ett vidare perspektiv även för omgivningen. Man skall inte heller äta gammal antibiotika som har skrivits ut vid något tidigare tillfälle, även om det t.ex. i båda fallen skulle röra sig om urinvägsinfektioner så finns det många olika bakterier som kan orsaka uvi - och samma antibiotika hjälper inte alltid mot alla. Så för en ny åkomma skall det alltid tas ställning pånytt och ny antibiotika skall skrivas ut av en utbildad person.
Jag gissar att dina nässelutslag berodde på antibiotikan. Det är ett ganska vanligt allergiskt symtom, som tyder på att just den antibiotikan inte passar dig. Därför skall du sätta det namnet på minnet så att du i fortsättningen skall kunna säga till att du INTE skall ha just den antibiotikan.
Det rekommenderas inte att man äter akut p-piller flera gånger inom en kort tid. Dels så stör det hormonbalansen i kroppen så att mensen och hormonerna i allmänhet blir råddiga, men det ökar även risken för blodpropp något, och risken för biverkningar i allmänhet. Men det är klart att om alternativet är en oönskad graviditet så måste man väga för- och nackdelar emot varandra, och då är akut p-pillret trots allt mindre dramatiskt. Så det är knappast en katastrof, men ändå någonting du kan försöka undvika genom att använda kondom. Det att man inte får några biverkningar av akut p-piller är inte ett tecken på att de inte skulle ha fungerat, utan antagligen på att du har haft tur, eller att det helt enkelt har råkat sig så.
Om du fortfarande besväras av nässelutslagen så kan du smörja med hydrocortisonsalva, men sannolikt går besvären ganska snabbt över. Annars kan du gå och tala med din skolhälsovårdare eller kontakta hvc.
Kram
Tessi