olycklig
28.11.2019
Hej! Sitter och gråter i sängen just nu och har ingen annanstans att ta vägen.. Har nu i flera månader känt mig riktigt nere. Stressar hela tiden, sover lite och är bara helt olycklig. Vet inte heller den exakta orsaken till varför jag mår som jag mår. Tror det hela ”starta igång” när jag och min bästa vän ”gjorde slut” och sedan när mina föräldrar skilde sig. Sen har massa små saker på vägen gjort allt bara värre. Har ingen motivation att gå till skolan, och skulle på riktigt säga att jag gråter mig till söms varenda kväll. (Är väldigt överkänslig också, har alltid varit.) JAG VET att det skulle hjälpa att prata om det, men jag vågar verkligen inte.. Vet inte vad jag ska göra längre, känner att allt är så hopplöst. Är trött, sur och ledsen för det mesta och känner mig jätte missnöjd i min egen kropp och hur jag ser ut. Behöver hjälp...

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.12.2019
Hej!
Du har gått igenom väldigt mycket. Du har gjort slut med en vän och dina föräldrar har skilt sig. Det är inte alls konstigt att du har börjat må dåligt efter dess händelser. Så tillåt dig själv att känna så som du känner just nu, och det är inget konstigt alls med det.
Som du skriver i din fråga så behöver du hjälp. Det får du genom att prata med någon och be om hjälp. Du har redan tagit ett steg mot hjälp - du har skrivit in en fråga hit till Decibel. . Snälla gå till skolhälsovårdaren eller kuratorn och berätta hur du mår, ifall du känner det är svårt att beskriva och säga hur du mår så kan du ta med dig frågan som du ställt här och visa den för skolhälsovårdaren/kuratorn. Dom finns där för att hjälpa dig och alla andra som finns går i skolan. Och för att du ska kunna få den hjälp och det stöd du behöver så va ärlig. Här nedanför så sätter jag en länk till våra informationssidor om hur man kan stärka sin självkänsla och självförtroende.
Självkänsla och självförtroende
Ge inte upp och våga be om hjälp. Ta hand om dig!
Kram, Ida