Oro
06.03.2019
Hej!
Jag blir ganska orolig för en del saker, ofta på grund av att jag tänkt något
Jag läste nyheterna och så var det en tjej på en bild som jag tyckte var söt, och då tänkte jag att hon påminde lite om min mamma, det var bara en tanke som flög förbi. Det skapade ett sånt obehag i kroppen och jag skulle behöva lite hjälp att släppa det. Det känns lite panikartat och jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Det är ju tjejen jag tyckte var söt och inte min mamma. Det blev bara fel men jag har en väldigt jobbig ångestkänsla i kroppen av det

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej.
Jag tycker att du skall börja med att andas och ta det lugnt.
Du såg en tjej som du tyckte var söt. punkt.
Hon hade något ansiktsdrag som påminde om din mamma - okej. Ingen anledning till panik på grund av det. Det är möjligt att du har en mamma som är söt, och det är helt okej att tänka det eller vara medveten om det. Det betyder INTE att du i smyg går omkring och är tänd på henne.
Människor tilltalas ofta av ansikten som på ett eller annat sätt är bekanta. Om du träffar en ny människa, som liknar på någon du känner och tycker om så tycker man oftast spontant bättre om den personen eftersom den ger oss positiva associationer. Så det handlar inte nödvändigtvis om upphetsning eller sexuell lust utan helt enkelt om att man tycker om saker som känns bekant och bra.
Så slappna av. Det finns ingen anledning att oroa sig över detta.
Kram
Tessi