P-piller
24.04.2021
Hej! Ibland när jag tar mina p-piller känns det som de hinner lösa upp sig i munnen innan jag hinner svälja dem. Ger detta trots allt ett fullt skydd mot graviditet? E.N

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2021
Hej,
De piller du äter är "filmdragerade", vilket innebär att de har ett litet lager av ett ämne som gör pillret halt utanpå (och som smakar lite sött), så jag gissar att det är det lagret som hinner lösa upp sig lite sekunderna innan du får det svalt. Det påverkar inte upptagningen.
Ibland kan det vara lättare om man sväljer sina piller med någon dryck som är lite tjockare, t.ex. drickyoghurt eller saftsoppa. Så jag föreslår att du testar med det. Oroa dig inte.
Kram,
Tessi