P piller
14.07.2021
Hej! har ätit p piller (gestinyl) i cirka 2 år snart och har skippat min mens kanske halv år och ätit varenda dag samma tid utan att glömma piller, fö några dagar sedan började jag blöda brunt och nu rött, har gjort graviditets test så kan inte vara det. sofia

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.07.2021
Hej,
Din kropp är inte en maskin, och även om du äter p-piller som på sätt och vis styr över menstruationscykeln så har din kropp sitt eget sätt att tänka. Så bara för att du aldrig förr har haft mellanblödningar betyder inte att någonting skulle vara fel bara för att du får det.
Jag skulle säga att det är ganska vanligt att tjejer inte kan hoppa över sin mens mer än 2-3 cykler innan de får en blödning. (Mellanblödning är nog fel ord. Genomblödning kanske är bättre..) Så om du nu ätit ihop piller i ett halvår så kan jag tänka mig att din kropp tycker att det är dags.
Lättast är det om du nu slutar med dina piller och tar pausen så att blödningen kan komma. Efter det kan du fortsätta på en ny karta.
Jag utgår ifrån att det är en läkare som har ordinerat att du skall äta dina kartor ihop? Jag vet att det finns läkare/gynekologer/barnmorskor som gör det, men jag tror att det skulle vara bra om du inte åt mer än max 2-3 st i rad och efter det tog paus för blödning.
Du kan alltid ringa till preventivrådgivningen om du har frågor, eller skicka in hit på nytt.
Kram,
Tessi