.
05.11.2015
hej! jättemånga är sjuka i min skola just nu, och jag vill ej bli smittad. vad förebygger diarre och magsjuka? d-vitamin ska tydligen vara bra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2015
Hej,
det är jättevanligt att både förkylningar och magsjukor sprids effektivare alltid efter att skolorna har haft lov, så nu då det har gått några veckor sedan höstlovet så börjar smittorna härja.
Det absolut bästa sättet att undvika att få magsjuka är att vara noggrann med sin handhygien. Försök ta det till en vana att alltid tvätta händerna då du kommer hem från t.ex. skolan eller efter att ha varit ute. Och naturligtvis skall du alltid tvätta händerna före du äter och efter alla toalettbesök.
Så är det förstås bra om den allmänna konditionen och immunförsvaret är så bra som möjligt, för då har kroppen bättre förutsättningar att kämpa emot olika infektioner. D-viatmin är viktigt för kroppen, liksom flera andra vitaminer och mineraler. Köp hem någon multi-vitamin samt D-vitamin som du tar varje dag. Mjölksyrebakterier kan också hjälpa till att hålla immunförsvaret i skick.
För något år sedan gick alla omkring med små flaskor med handdesinfektionsmedel, och visst finns det gånger då man kan tänkas behöva desinficera sina händer, men det är ändå betydligt effektivare att tvätta händerna med tvål och vatten.
Och även om magsjuka är superäckligt så är det trots allt oftast ganska hastigt överstökat.
Kram
Tessi