Pinsamt
29.08.2016
Hej, jag har ett litet besvär. Det stör mig inte så jättemycket men jag har börjat bli lite orolig... För ca 3 veckor sen då vi var påväg hem från sverige, på båten, märkte jag att då jag bajsat var hela toaletten full med blod typ och pappret var blodigt. Minns att jag hade hård mage också den gången och visst, det har kanske varit lite blodigt på pappret förr men aldrig så. Sedan dess har det varit så, mer eller mindre. Det första man hittar om man söker "blodig avföring" är ju massa hemorrojder, men det gör varken ont, kliar eller läcker ut nåt, bara blodigt då man gör nr 2... Blir orolig och det sista jag skulle vilja göra är att åka till en läkare... Jag har berättat detta för min pojkvän, och jag kan väl nämna att några dagar innan blodet kom så hade han haft in ett finger där, så tänker att ifall det har med något sånt att göra. Snälla har ni något tips innan som man kan testa innan man uppsöker läkare? Har annars rört på mig som vanligt, har inte suttit inne vilket verkar kunna vara en orsak till hemorrojder. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.08.2016
Hej.
Jag skall börja med att konstatera att det inte är det minsta pinsamt. Om du bara visste vad många personer som går omkring med samma problem som du, och jättemånga tycker att det är pinsamt - precis som du, men helt i onödan. Och du vet att hit kan du skriva om vad som helst utan att behöva vara orolig över att vi skall tycka du eller så - alla kroppar har sina egenheter, det är ingenting äckligt med det, utan bara naturligt.
Nåja, jag tror att det är precis som du har läst på nätet. Att du har en hemorrojd på insidan som blöder, eller att det är slemhinnan i ändtarmen som är irriterad. Men om det är så att du nu har blött mer eller mindre i ett sträck sen du kom hem från båten så tycker jag nog att det skulle vara bäst om du träffade en läkare.
Det är jättevanligt att man blöder lite, tex någon gång då man har varit extra trög i magen och fått krysta hårt, och det brukar inte vara allvarligt. Men om du blöder så att du ser klart blod i wc:n, inte endast på pappret, så kan det vara ett tecken på att hemorrojden eller slemhinnan är irriterad eller inflammerad och då är det bäst att kolla upp saken. Inte för att det i detta skede skulle vara akut eller allvarligt men för att utesluta att det inte föreligger någon annan anledning till blödningen, och för att få behandling om det skulle behövas.
Jag tycker att du skall ringa till din hvc och boka en läkartid. Jag förstår att det säkert känns pinsamt, men jag kan lova dig att de inte kommer att röra en min eller tycka att det är det minsta konstigt eftersom det är så jättevanligt. En allmänläkare på hvc talar om precis detta problem med sina patienter varje dag, så det är helt i onödan som du oroar dig.
Antagligen kommer du att få rådet att äta mer fibrer för att undvika att du får hård mage. Och det är givetvis någonting som du kan börja med redan nu, men jag tycker ändå att det viktigaste är att du skulle tala om saken med en läkare.
Många kramar. Tessi