pissproblem
11.02.2016
hej jag ha haft nå sorts "pissproblem" en tid nu. alltid när jag ska fa o sov så måst ja stig upp 1-2 gånger fö ti gå på vessa, som gör att ja sover sämre. ha testa slut o drick efter kl 22 o går o sov ca 22-23 men fast ja går på vessa före jag går i säng måst ja endå stig upp! bruk träna ibland på kvällarna men aldrig efter 22. patienten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2016
Hej.
Det beror nog ganska långt på hur mycket man dricker under de sista timmarna innan man går och lägger sig, och vad man dricker. Dricker du t.ex. energidrycker så innehåller de ju koffein, vilket är urindrivande, så då är det inte alls konstigt om du måste dtiga upp och kissa. Och om du dricker stora mängder av vad som helst timmarna innan läggdags, så är det helt normalt att allt inte har hunnit komma ut innan kl 22-23 då du går o sova.
Försök fundera över hur mycket du dricker under dagen. Kissar du oftare än vanligt också dagtid? Är du törstigare och dricker mer än vanligt? Ifall att du både är törstigare och kissar oftare än förr så kanske det skulle vara bra om du gick till hälsovårdaren och kollade upp dina sockervärden. Men det kan ju ochså vara någonting så enkelt som att du har börjat träna mer och därför har börjat dricka större mängder än du gjort tidigare.
Börja med att försöka fundera över vad, och hur mycket du dricker. Vid behov kan du skriva upp det på en lista så är det lätt att se. Du kan testa med att inte dricka mer än 1-2glas vatten/mjölk efter kl 20. Du skall ju inte träna senare än det i vilket fall som helst. (eftersom det trots allt är viktigare att prioritera sömn i din ålder än att prioritera träning som pågår efter kl 20.)
Om du trots det måste stiga upp och kissa 1-2ggr/natt så kan du tala mer om saken med en läkare/din skolhälsovårdare. Det betyder sannolikt inte att någonting är fel. Alla människor är ju lite olika byggda och det kan hända att just du får "signal" om kissbrådska lättare än andra, eller så dricker du helt enkelt för mycket eller fel saker.
Jag tror att ditt problem kommer att minska bara du funderar igenom dina vanor, och annars talar du med din skolhälsovårdare som kan kolla upp att allt är som det ska med lite lab.prover.
Kram
Tessi