Problem
05.05.2017
Hej!
Detta har skett nu två gånger på ca. 2-3 veckor. När jag har varit på toaletten och gjort nr2 så har det varit massa orange-brun "olja" (sorry infon) där också, precis som att man hällt i ren olja dit. Oljan klumpade ihop sig och var svår att spola ned. Var är det? Är det något farligt? Och vad ska jag göra?
Kan inte komma på om det varit nåt speciellt jag ätit, innan det hänt. Smått orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.05.2017
Hej.
Det är inte så lätt att veta vad det var för "olja". Var din avföring annars normal eller har du haft ovanligt hård/lös mage? Min tanke är att det kan röra sig om slem som har bildats av någon anledning, t.ex. för att din tarm av nån anledning har varit irriterad.
Verkligen jättesvårt att veta vad det kan vara. Mitt råd är att du skall följa med situationen, och om du får några andra besvär med magen eller avföringen, t.ex. att du får ont eller att "oljan" dyker upp igen så tycker jag att du skall boka tid till en läkare.
Många tycker att det är jobbigt och pinsamt att gå och diskutera problem med avföring eller tarm med en läkare men du kan vara helt säker på att läkaren talar om dessa saker alla dagar, så hen kommer inte att tycka att det är någonting konstigt med det. Jag gissar att läkaren kommer att fråga om hur din mage fungerar, hur du äter o.s.v. och att hen kommer att lägga några remisser till lab.prover för att utreda saken.
Knappast någonting som är värt att oroa sig över, men antagligen bra att kolla upp.
Kram
Tessi