Problem med kuken
26.05.2021
Hej, jag är lite orolig för min pojkvän, vi har varit tillsammans i snart 1 år och har ett bra sexliv förutom ett problem. Senaste ca 5 månaderna har han fått små prickar och röda fläckar på ollonet efter sex. Det kan klia och göra väldigt ont. Ibland kan det komma sår som ser lite ut som ett hack i huden. Vi använder alltid rikligt med glidmedel. Han har testat negativt för könssjukdomar. Han var till hälsostationen och kollade upp det, där rekommenderade de salvan sibicort. Han har använt salvan men den hjälpte inte riktigt. Alltid då han får besvär avstår vi från sex i några dagar tills att det blivit bra av sig själv igen men genast vi har sex igen kommer besvären tillbaka. Jag har torra slemhinnor men är noga me att använda salva så att slemhinnorna ska hållas i skick. Om det någongång känns för torr endå har vi inte sex den dagen för att undvika att det skavar. Vi använder pring som preventivmedel och brukar ta ut den vid sex. vem ska vi vända oss till och vad ska vi göra? Kan det vara något fel med mig som detta beror på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.05.2021
Hej,
Det låter konstigt, så helt rätt tänkt att försöka reda ut problemet. Det positiva är ju att han testat sig för könssjukdomar, så då är det iaf ingenting man behöver oroa sig över. Och det låter som att ni har gjort precis vad ni kan själva, d.v.s. lyssna på kroppen och använda glidmedel.
Jag tycker att han skall boka tid till en läkare på hvc och gå och diskutera saken (på nytt) för att försöka reda ut vad det kan tänkas handla om. Tyvärr har jag inga enkla svar att ge. Bäst skulle det ju vara om han besökte läkaren då han har prickar/sår så att de får se hur de ser ut, även om det givetvis känns hemskt att avsiktligt försöka orsaka dem.
Några saker ni kan tänka på: äter han några mediciner? Även mediciner som används av en helt annan anledning kan orsaka biverkningar någon annanstans på kroppen. Sker detta även om ni har sex med kondom? Det kunde vara värt att testa att ha sex med kondom bara för att se om det är friktionen som orsakar irritationen eller om det är kontakten med glidmedlet/dina slemhinnor.
Ledsen att jag inte kan ge er ett svar, men om han vänder sig till en läkare så hoppas jag att de skulle försöka utreda vad det beror på.
Kram,
Tessi