Prostitution/sälja sex
13.04.2021
Tjena!
Jag skulle bara kunna ställa en fråga av ren nyfikenhet. Jag undrar vad som får exempelvis kvinnor/tjejer att välja att dra sig in i prostitution/sälja sex eller filma och lägga ut sig själva i pornografiska webbsajter (exempelvis den webbsida som är inne nu, onlyfans) ?
Detta kan kanske tolkas som en kontroversiell fråga, eftersom det är ett känsligt ämne att diskutera om. Jag undrar bara allmänt sådär om det finns anledningar till varför man hamnar i den situationen. Torder

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.04.2021
Hej.
Tack för din fråga, precis som du skriver så är det ett kontroversiellt ämne som många tycker att är känsligt - men just därför tycker jag också att det är viktigt att fundera på saken. Jag är inte säker på att jag har några bra svar på det - kanske bara mer frågor, men vi kan fundera på det tillsammans.
Något helt generellt svar är nog omöjligt att ge på varför människor väljer att lägga upp t.ex. nakenbilder eller sälja sexuella tjänster. Men vi kan börja med att konstatera att det inte är samma sak. Att sälja nakenbilder/videomaterial är för visso också en form av sexuell tjänst, men inte helt samma som att sälja sex irl. Oavsett om det är bildmaterial eller sexuella tjänster så finns det säkert lika många orsaker som det finns personer som gör det.
Jag tänker börja med att helt utesluta koppleri, människohandel och trafficking - eftersom dessa per definition är olagliga och där personen själv inte har ett val. Detta är brottsligt och bör vara det, men inte för att det handlar om att sälja en sexuell tjänst utan för att det handlar om att sälja någonting som tillhör någon annan. Alla människor borde ha rätten att fatta besluten angående sin egen kropp - och därför anser jag också att detta gäller sex. För att förtydliga så skall jag i detta skede påminna om att det i Finland är lagligt att köpa och sälja sex - medan koppleri är olagligt i alla former.
Till saken hör ju att alla människor har olika uppfattning om vad sex eller sexualitet är, och vilken betydelse det har för dem. Vissa tycker att man bara har sex med personen man är tillsammans med/gift med - och det är helt okej. Men det att man själv har en åsikt om hur man vill ha sitt eget sexliv innebär inte att alla som har en annan åsikt har fel.
Givetvis spelar pengar en stor roll i sammanhanget för många, men det är inte den enda avgörande faktorn. Av de personer jag känner till som säljer bildmaterial eller säljer sexuella tjänster irl så har många också ett genuint intresse att hjälpa. Att möta sina klienter och ge dem sin uppmärksamhet och ge dem njutning/närhet/uppskattning - eller vad det rör sig om i just det fallet. Att få förverkliga sig själv och känna sig sedda. Därmed är min uppfattning att inte alls alla kvinnor och män som säljer bildmaterial eller sexuella tjänster är "offer", och inte alla män och kvinnor som köper sex är "förövare" eller "monster" eller "kvinnohatare". Det finns en lika bred skala av olika människotyper och människoöden bland både de som köper och säljer sex som inom alla andra grupper av människor.
Som sagt. Ämnet är väldigt kontroversiellt och jag inser att många skulle uppfatta detta svar som rent stötande. Det är inget lätt ämne och många människor inom sexindustrin har upplevt övergrepp eller utnyttjande - men detta är oftast en följd av att de inte själva haft möjligheten att bestämma utan att antingen en hallick eller någon annan tagit makten över deras kroppar.
På så sätt kommer vi tillbaka till samma grundregel som då det gäller sex i största allmänhet - att respekt, kommunikation och tillit är det viktigaste.
Jag vet inte om du fick svar på dina frågor, men du kan skicka in på nytt om någonting jag skrev känns oklart.
Kram,
Tessi