Psykolog
21.03.2016
Hej!
Vill besöka en psykolog för att prata om lite grejer som gör att jag inte mår riktigt bra nu. Men vet inte alls vart jag skall gå. Är XX en bra psykolog? Och ja jag vet att ni inte lan bara avgöra det så för de e olika för alla men är det vanligt med ungdomar som går dit osv. Något annat superbra tips? Jar fått uppfattning av att få tid till offentliga inte alls e lätt när det inte är världsskadande problem man har. Hej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.03.2016
Hej Hej!
Äsch, det var ovanligt svårt att få reda på vad folk har tyckt om just den psykologen du nämner - tyvärr är det nog så att alla myter, fördomar och stigmatisering kring att gå till psykolog ändå gör att folk inte öppet berättar vilken psykolog de gått till och vad de tyckt om hen. Det är en viss skillnad mot tex tandläkare eller bilmekaniker... :( Men så mycket kan man ju säga att hen kommer högt upp på google-listorna, så troligen hör hen till de mer välbesökta i alla fall. Google rangordnar ju enligt hur många klick en viss sida fått.
Du har nog rätt att det är svårt att slippa till en kommunal psykolog eller terapeut. De är få, de har fullbokat och de räcker i princip bara till för de som har det absolut jobbigast. Så vill du ha hjälp rekommenderar jag absolut att gå privat. Visst kostar det en del, men se här funkar faktiskt psykologer och terapeuter lite som privata tandläkare: de fortbildar sig och specialiserar sig, är måna om sin yrkeskunskap och sitt rykte, gör sitt allra bästa och helt enkelt gör allt för att få fler nöjda kunder, eftersom det är deras levebröd. Klart att kommunala psykologer också jobbar hårt både på sitt kunnande och för att hjälpa, men deras "kundkrets" tryggas av deras position.
Mitt råd skulle kanske vara att lite fundera på vilken typ av terapi som skulle kännas bekväm för dig också. Genom att googla eller kolla tex på Psykporten kan du se lite vad tex psykoterapi går ut på, eller motiverande samtal, psykosyntes, KBT eller psykosociala terapiformers "underformer" som musikterapi. Om du hittar en terapiform som tilltalar dig, som känns som om du kan hålla med sättet den funkar på och kanske tro på resultat för just dig, så kan du sedan söka en terapeut/psykolog i Österbotten som använder just den terapimetoden? Lite ökar nog chansen att det ska hjälpa just dig ifall du tror på själva sättet att jobba med problemen.
Men sedan är det såklart också som du skriver, att man måste synka tillsammans, personkemin måste funka. Förstår man sig inte alls på personen man ska öppna sitt hjärta för, eller bara instinktivt känner motvilja mot personen ifråga, så ska man såklart byta till någon annan. Man ska INTE ge upp hela försöket, utan pröva med nästa. Om personkemin inte funkade mellan er, så var det inte fel på hen och inte på dig - alla passar bara inte ilag. Men samtidigt måste man också minnas hur otroligt motvillig man kan vara till att faktiskt öppna sig, och framförallt till att se sina problem i vitögat och börja ta tag i dem. Eftersom det ofta är terapeuten/psykologen som ställer de frågor som lockar/tvingar en att börja röra vid det smärtsamma och jobbiga, så är det så lätt att omedvetet skylla på hen istället. Det kan vara lättare att tänka att det är personkemin som inte funkar, eller att psykologen/terapeuten är rent av dålig, än att inse att det är man själv som har det jobbigt med att börja öppna upp och reda ut. Troligen är sannolikheten att du inte ska synka med människan i stolen mittemot lika stor som att det i en skolklass skulle finnas någon du inte alls synkar med. Att gå i terapi har alltid sina jobbiga perioder också, oavsett hur väl man synkar och hur skicklig människan än är, vilket också är bra att känna till, så att man själv inte ger upp för lätt.
Slutligen, angående kostnaden för att gå i terapi, så kan det ju hända att du skulle få terapin delvis ersatt av FPA - har du kollat? I så fall måste du gå till en psykolog/terapeut som finns med på de listor som FPA har över vems behandlingar de kan subventionera. Och hej, jämför priset med att gå till frissan eller tandläkaren. Vissa saker bara måste man göra och då kostar de vad de kostar. Tänk på att psykisk ohälsa ändå kan bli riktigt dyrt om man insjuknar djupt och länge, tex att man får långa sjukskrivningsperioder i livet eller blir tidvis arbetsoförmögen. Att ta tag i orsakerna i ett tidigt skede kan bespara dig mycket, även om det mentala besparandet såklart är miljoner gånger viktigare och det kan man inte sätta en prislapp på.
Känns det inte som att du har ork nu att reda ut vilken terapiform eller till vilken psykolog/terapeut du vill gå, så börjar du helt enkelt med den som du nämnde i hemliga rutan. Se det som så, dåliga psykologer/terapeuter jobbar inte länge med detta, för är de dåliga får de inte nya klienter. Har du hört gott om hen, så våga lita på det och pröva gå till hen - minst 3 gånger för att du verkligen ska veta hur ni synkar ihop. Kom också ihåg att en psykolog/terapeut inte kan hjälpa om hen inte får fakta om vad du tänker, känner och varit med om, så dölj helst inget för hen, visst?
Hälsar ungdomsinformatör Liselott